• Fullspäckad sommaravslutning med nämnden

Miljö- och stadsbyggnadsnämndens sista sammanträde före sommaruppehållet bjöd som vanligt på en diger lista med ärenden – och dessutom jordgubbstårta till kaffet! 🙂 Förutom alla bygglov och planer som det blir i en växande kommun hann vi information om översiktsplanearbetet, bereda organisationsförslag för Räddningstjänstens utveckling, anta riktlinjer för markanvisning och svara på en skrivelse om att förbjuda tiggeri utanför butiker.

Arbetet med en ny översiktsplan för Värnamo kommun drar igång på allvar nu till hösten. Under namnet Mitt Värnamo 2035 hoppas jag att alla kommunmedlemmar engageras i att ta fram visioner och förslag på hur kommunen bör utvecklas fram till år 2035. Navet i det arbetet kommer att vara en egen hemsida med mycket interaktivitet och dialogmöjligheter. Den nya kommunöversikten beräknas vara klar år 2017.

Utifrån förra årets medborgardialog om Apladalen vill nämnden ta fram en detaljplan över entrén till naturparken. Vi fick även information om samtal med Trafikverket om hur norra infarten till Värnamo kan utvecklas och förbättras. Vi beslutade också om en pendlarparkering i Bredaryd och om nya riktlinjer för fordonstvättar.

Den största punkten på dagordningen var den om räddningstjänstens utveckling. Vi fick en fyllig genomgång av olika alternativ med besparingspotential och konsekvenser för tryggheten i Värnamo. Nämnden konstaterade att det är en gedigen utredning, men att vi skulle vilja få en fördjupad analys av effekterna av en förändrad ledningsorganisation. Vi beslutade också att dra igång ett samarbete med Omsorgsnämnden omkring trygghetsservice som vi tror kan bli mycket positivt.

En viktig del av nämndens verksamhet är försäljning av mark. För att ytterligare snabba på byggprocessen har Kommunfullmäktige gett nämnden rätt att direkttilldela bostadsmark inom detaljplan upp till 5000 m². Från och med i år måste kommunerna ha riktlinjer för markanvisning och exploateringsavtal och nu lämnar vi ett förslag, där även direkttilldelning ingår, till fullmäktige, som vi hoppas blir antaget. Allt för ökat byggande och snabbare byggprocesser. Självklart beslutade vi att sälja lite mark också… 😉

Sverigedemokraterna har kommit in med en skrivelse där man vill föra in ett tiggeriförbud utanför butiker i kommunens lokala ordningsföreskrifter. Nämnden konstaterar att det mesta av det SD frågar efter redan är reglerat i annan författning och därmed inte får tas upp i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Värnamo kommun. Dessutom måste det framgå klart var bestämmelsen gäller, exempelvis i form av en karta, och Länsstyrelsen i Västmanlands län har redan avslagit en liknande formulering från Sala kommun. Därför föreslår vi Kommunfullmäktige att inte ändra ordningsföreskrifterna. För mig är det viktigaste argumentet att många butiksägare även äger marken utanför sin butik och där ska kommunen självklart inte gå in och reglera! Det finns gränser för politiken!

I samband med ett halvårsskifte kan det passa bra att stanna upp och reflektera lite. När jag accepterade nomineringen till ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden var det två utmaningar som jag såg som mest angelägna att ta tag i:

• Den ena var att organisera om Räddningstjänsten utefter en minskad ekonomisk ram. Där trodde jag att utvecklingsarbetet hade hunnit längre när jag tillträdde och såg en tidshorisont för ett skarpt förslag innan halvårsskiftet. Nu får jag inse att det inte håller, men att förslaget kommer att vara väl genomarbetat och förankrat när det läggs.
    • Den andra var att öka tempot i arbetet med att ta fram en ny översiktsplan för Värnamo kommun. Med den massiva tillväxt vi kan förutspå som en följd av utbyggnaden av höghastighetsjärnvägar med mera måste vi helt enkelt veta hur kommunen behöver utvecklas för att kunna leverera planer, mark, omsorg, trygghet och utbildning med mera. Därför ser jag mycket fram emot lanseringen av Mitt Värnamo 2035! 😀