• Partistyrelsens svar på mina motioner

Håkan Johansson - gruppledare, Kristdemokraterna Värnamo

I dag presenterade Kristdemokraterna handlingarna till rikstinget i Norrköping. Där ingår bland annat partistyrelsens svar på fler än 500 inlämnade motioner, bland annat mina två. Motion 06:03 För en flexiblare läsårsindelning, som jag skrev tillsammans med Camilla Rinaldo Miller, föreslår partistyrelsen besvarad, till skillnad från partidistriktsårsmötet som ville avslå den. Motion 02:01 Ett moderniserat statsskick föreslår partistyrelsen, precis som partidistriktsårsmötet, ska avslås. Om detta finns det mycket att säga och det får jag väl göra på rikstinget om jag får ordet…

Partistyrelsens svar på mina motioner

Här är partistyrelsens svar på mina motioner:

Motion 06:03 För en flexiblare läsårsindelning

Partistyrelsens yttrande:

Motionärerna vill verka för att skolhuvudmän får möjlighet att dela in läsåret mer flexibelt. Det är riktigt att den nuvarande indelningen har historiska orsaker, inte minst kopplade till jordbrukets efterfrågan, något som inte längre äger samma giltighet som då.

Det är dock tillåtet att ha en mer flexibel indelning, exempelvis i tre terminer. Enligt Skollagen (2010:800) ska gymnasieskolor och andra skolor ha en vårtermin och en hösttermin. Enligt gymnasieförordningen kap 3 ska läsåret omfatta 40 veckor och minst 178 skoldagar samt minst
    12 lovdagar. Huvudmannen får besluta om andra tider om utbildningsinslag förutsätter andra läsårstider. Dagarna för höst- och vårtermin beslutas också av huvudmannen, så länge man inte förlägger undervisning i juli. Huvudmannen bestämmer vilka datum som höst- och vårterminerna ska börja och sluta. Men detta går att kombinera med fler lovtider och uppehåll, samt kortare sommarlov. Till exempel har amerikanska gymnasiet i Göteborg ett system med tre terminer.

Vi föreslår i vårt utbildningspolitiska handlingsprogram att den garanterade undervisningstiden för elever utökas. Vi föreslår även läroplikt alternativt förlängd skolplikt och/eller sommarskola för elever som inte har uppnått målen. Att ytterligare luckra upp terminssystemet vore dock en stor reform i en verksamhet som i nuläget är tämligen reformtrött. Dessutom skulle det ytterligare försvåra skolbyten. Partistyrelsens uppfattning är att det inte är motiverat, mot bakgrund av den flexibilitet som redan finns.

Partistyrelsen förslag till beslut för motion 06:03:

att anse motionen besvarad

Min kommentar

Partistyrelsen ger ett välvilligt svar på vår motion och visar på hur den flexibilitet vi efterfrågar redan är möjlig. Sedan motionen skrevs har dessutom Skolverket presenterat en utredning som visar att antalet terminer i läsåret inte tycks ha något samband med lärandet.

02:01 Ett moderniserat statsskick

Partistyrelsens yttrande:

Precis som det står i vårt principprogram är vi starka förespråkare av den konstitutionella monarkin. Partistyrelsen anser att monarkin har en viktig uppgift att vara en enande kraft som står över partipolitiken. Det har visat sig särskilt betydelsefullt i tider av kris, som efter tsunamikatastrofen och nu senaste coronapandemin.

Partistyrelsen menar också att kungahuset gör ett ovärderligt arbete för att representera landet som inte skulle kunna ersättas av exempelvis en president. När det gäller argumentet att det skulle vara strukturell diskriminering vill partistyrelsen påpeka att medlemmar ur kungahuset har möjlighet och rätt att lämna kungahuset och inte längre underställa sig de plikterna som följer.

Partistyrelsen ser ingen anledning till att ändra Sveriges statsskick som även har stort folkligt stöd.

Partistyrelsen förslag till beslut för motion 02:01:

att avslå motionen

Min kommentar

Ett väntat svar. Synd bara att partistyrelsen inte behandlar min kristdemokratiska kritik av nuvarande konstitution mer seriöst. Nåväl, jag får väl begära ordet på rikstinget.