• Riksting med familjen i fokus

Maria Larsson, kristdemokratisk riksdagsledamot från Gnosjö. (Foto: Kristdemokraterna)

Ska vi ha ett barnanpassat samhälle eller samhällsanpassade barn? För oss kristdemokrater är det en självklarhet att se till att föräldrar får möjlighet att tillbringa mer tid med sina barn. Det sade Maria Larsson, ordförande för kristdemokraterna i Jönköpings län, när hon presenterade Kristdemokraternas förslag till ny familjepolitisk plattform som ingår i valmanifestet som ska antas på rikstinget i Malmö.

Kristdemokraterna föreslår ett skattefritt barnomsorgskonto på
    80 000 kronor för barn mellan 1 och 3 år. Det innebär att även de föräldrar som gör andra val än offentlig barnomsorg får del av det ekonomiska stödet. Det kan exempelvis användas till att korta arbetstiden för att själv vårda sitt barn på hel – eller deltid, eller starta ett föräldrakooperativ med grannarna på gatan.

Vi kan inte förstå centerpartiets svängning i familjepolitiken, att de inte längre vill ge ekonomiskt stöd till de föräldrar som väljer att korta sin arbetstid för att ge mer tid åt sina egna barn, säger Anita Mårtensson, Kärda, som åker på sitt första riksting.

Valmanifestet som antas på rikstinget innehåller också förslag om vårdgaranti, sänkta skatter för låg och medelinkomsttagare, slopad fastighetsskatt och åtgärder för ett bättre företagsklimat. Jag tänker stödja KDU:s förslag om höjd biståndsnivå, säger Samuel Sunesson, Rydaholm, som också gör debut i rikstingssammanhang.

Rikstinget kommer också att innehålla ett antal seminarier med sikte på framtiden. Medverkar gör bl. a. Gunnar Wetterberg, chefsekonom på SACO och Mette Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Tinget inleds på torsdag i Malmö. Från Jönköpings län åker en delegation med 35 ombud, varav åtta kommer från Gnosjöregionen.