• Seniorförbundet är ute och cyklar

Gunnar Siljehult och Erland Skagerö cyklar iväg från Rådhusparken i Jönköping.

De är inte bara ute och cyklar – de vill förändra samhället också. Gunnar Siljehult och Erland Skagerö, kristdemokratiska seniorförbundare i landstingspolitiken, har cyklat för ett friskare län under en veckas tid. Idag klockan 17.00 anlände de till Kristdemokraternas valstuga på Flanaden i Värnamo, som var målet för deras en vecka och 26 mil långa cykeltur.

Det var i Rådhuhsparken i Jönköping klockan 10.00 i måndags som kommunalrådet Acko Ankarberg Johansson sköt startskottet på Seniorförbundets cykelturné i länet. Gunnar Siljehult och Erland Skagerö startade då sin cykeltur för att slå ett slag för folkhälsan och miljön, samt överlämna en budkavle i varje kommun man besöker.

I budkavlen står det bland annat att: Det är en skamfläck på vårt lands sociala trygghet att många pensionärer tvingas leva på mycket låga pensioner. Höj pensionerna med början på de som har det sämst!

I Värnamo hade den lokala arbetsgruppen inom Seniorförbundet arrangerat ett storslaget mottagande av de två cyklisterna. Gågatan fylldes av människor som ville lyssna till Gunnar Siljehult och Erland Skagerö. Under ett vitt och blått partytält serverades ostkaka till alla som ville ha.