• Inrätta boendegaranti för alla Värnamobor över 85!

Maria Larsson, Gnosjö, Kristdemokraternas 1:e vice ordförande

Tisdagen den 10 januari anordnade Kristdemokraterna i Värnamo en kväll omkring äldrefrågor tillsammans med Seniorförbundets lokalavdelning. Kristdemokraternas 1:e vice ordförande, Maria Larsson från Gnosjö, talade.
    De äldre kan avgöra valet. Allt talar för att äldrefrågorna blir heta i valrörelsen. Det välkomnar vi kristdemokrater. De senaste 12 åren, sedan Socialdemokraterna tog makten, har det blivit allt svårare att få äldreomsorg och äldreplatserna har minskat med drygt 10 000 platser bara sedan 2002. Vi vill inrätta en boendegaranti från 85 års ålder.
    Det sa Maria Larsson, vice partiordförande för Kristdemokraterna när hon talade i Värnamo på tisdagskvällen.

Antalet platser på särskilda äldreboenden krymper i landet. 5 000 har fått beslut om en plats utan att det blivit verklighet. I valrörelsen 2002 utlovade Göran Persson 10 000 nya platser inom äldreomsorgen. Idag är det 10 000 platser färre än då, alltså ett minus på 20 000 platser i förhållande till löftet. Så mycket är socialdemokraternas vallöften värda. Och vad värre är, sju av tio känner idag oro inför sitt åldrande.

Möjligheten att få hemtjänst har minskat med 30 procent i socialdemokraternas Sverige. Och endast 60 procent av den biståndsbeslutade hemtjänsten levereras visar en rapport från Socialstyrelsen. Med våra ökade resurser till kommuner kan också äldreomsorg och hemtjänst tryggas. Vi vill ge möjlighet till en mer flexibel hemtjänst och att kunna välja vem som ska utföra den.

Synen på äldre måste radikalt förändras. De ska kunna känna trygghet inför sitt åldrande och vara förvissade om att i alla livets skeden mötas av respekt och värdighet. Ett konkret exempel är den boendegaranti som vi vill införa och som innebär att äldre över 85 år ska ha rätt att få ett anpassat boende utan biståndsbedömning när man själv önskar. Det ger trygghet.

Gamla par som varit gifta i 50-60 år, tvingas på ålders höst att dela på sig för att kommunerna inte kan erbjuda dem boende i dubbelrum. Självklart ska de kunna bo tillsammans.

Självklart ska inga gamla behöva oroa sig för var de ska bo eller vem som ska ta hand om dem den dag de inte längre klarar av eget boende. Människovärdet är detsamma livet igenom. Äldrepolitiken måste få en högre prioritet. Det är vi beredda att slåss för i en kommande regering, avslutar Larsson.