• Attefall sänker skatten för pensionärerna

Stefan Attefall (KD) samtalade med pensionärer i Värnamo. (Foto: Håkan Johansson)

Lägre skatt för våra pensionärer. Det har varit en viktig prioritering för Kristdemokraterna i regeringen. I tre steg har vi nu sänkt skatten, det senaste steget träder i kraft 1 januari 2011. Därmed har skatten för en pensionär med 150 000 kronor i inkomst sjunkit med ca 4 900-5 800 kronor per år beroende på kommunalskattenivå.

Det sade Stefan Attefall, (KD), riksdagsledamot från Jönköping och ordförande i riksdagens finansutskott, när han träffade företrädare för pensionärsorganisationerna i Värnamo på måndagen. Attefall är också gruppledare för Kristdemokraternas riksdagsgrupp.

Den finansiella krisen påverkar ett litet exportberoende land som Sverige kraftigt. Men tack vare den ansvarsfulla ekonomiska politik som alliansregeringen fört kan vi se en mer positiv utveckling än vad vi tidigare väntat oss. Sverige har nu Europas starkaste offentliga finanser. Det är därför betydelsefullt att detta utrymme nu i första hand kommer våra pensionärer till del.

Jobbskatteavdraget är oerhört viktigt för att långsiktigt få fler i sysselsättning. Att fler arbetar ökar också pensionerna.

Alliansregeringen har under de senaste åren gjort stora satsningar på pensionärerna, förutom tre omgångar med skattesänkningar på sammanlagt 10,5 miljarder kronor. Bland annat har vi infört rätten till valfrihet inom äldreomsorgen, höjt bostadstillägg, infört avdrag för hushållsnära tjänster, lagstadgat anhörigstöd, kvalitetssatsningar inom äldreomsorgen, med mera.

Den rödgröna vänsterkartellen säger sig vilja minska skillnaden i skatt mellan pensionärer och löntagare. Det sker främst genom skattehöjningar för löntagarna. Vi kristdemokrater vill minska klyftan genom att sänka skatten för våra äldre så att de får mer svängrum i sina plånböcker. Det tredje steget måste följas av ytterligare steg under mandatperioden, avslutar Stefan Attefall.

Stefan Attefall (KD), ordförande i Riksdagens finansutskott, och Christer Fjordevik (KD), kommunfullmäktiges ordförande. (Foto: Håkan Johansson)

Elvakaffe. (Foto: Håkan Johansson)