• Kristdemokraterna skickar föreningsupprop till EU:s ministerråd!

I årets version av semesterväder skickar Christer Fjordevik (KD) iväg värnamoföreningarnas momsupprop till EU:s Ministerråd tillsammans med Håkan Johansson, Ibrahim Candemir, Lena Freij, Camilla Rinaldo Miller och Arnold Carlzon (bakom kameran). (Foto: Arnold Carlzon)

58 föreningar från Värnamo kommun har ställt sig bakom ett upprop om att föreningar ska uppskattas och inte beskattas. Idag skickade Kristdemokraterna vidare uppropet till EU:s ministerråd.

Efter fyra månader avslutar nu Kristdemokraterna Värnamo det upprop mot EU:s föreningsmoms som pågått bland föreningarna i Värnamo kommun. Det gör man genom att skicka vidare uppropet till EU:s ministerråd för ekonomiska och finansiella frågor, via finansminister Anders Borg. 58 föreningar med verksamhet inom ett rikt spektrum av intresseområden har ställt sig bakom uppropet, som avslutas med De ideella insatser som görs i Sveriges föreningar kan inte nog uppskattas och bör inte beskattas!.

Upprördheten beror på EU-kommissionens förslag att Sverige inte längre ska kunna undanta ideella föreningar från skyldigheten att redovisa moms. Man menar att våra föreningars arbete till stöd för gemenskap, sammanhållning, solidaritet, demokrati, integration, folkhälsa och folkbildning är omistligt för vår stad och bygd. Risken är att en stor del av kärnan i det ideella arbetet, efter ett införande av momsplikt, varken skulle vara lönsamt eller ideellt.

I sitt följebrev till finansminister Anders Borg uttrycker Christer Fjordevik, Kristdemokraternas ordförande i Värnamo, glädje och stolthet över finansministerns engagemang i frågan. Han avslutar brevet med förhoppningen att finansministern i och med föreningsuppropet känner vårt stöd att fortsätta sitt kraftfulla agerande i en fråga som är vital för ett fortsatt levande och engagerat föreningsliv och därmed ett robust och välförankrat civilt samhälle.

Fakta

Uppropet Stoppa föreningsmomsen nu startades i februari av Kristdemokraterna i Jönköping. I Värnamo startade det i samband med ett föreningsmöte i mitten av mars med riksdagsledamoten och innebandyprofilen Andreas Carlson (KD), Mullsjö. Just nu är följande kommuner anslutna: Jönköping, Gnosjö, Leksand, Vetlanda, Habo, Södertälje, Sävsjö, Värnamo, Vaggeryd, Köping, Värmlands län, Sollentuna, Skellefteå, Borlänge, Solna och Markaryd. Hittills har 1029 föreningar ställt sig bakom uppropet. Sedan uppropet startade har finansminister Anders Borg meddelat att han är beredd att lägga in svenskt veto mot EU-kommissionen i frågan.

Uppropet

Till Europeiska Unionens ministerråd

Att: finansminister Anders Borg

Stoppa föreningsmomsen

Bakgrunden till detta upprop är förslaget om att momsbelägga ideella föreningar. Trots den svenska regeringens insatser och det breda stöd som finns i Europaparlamentet mot förslaget så kvarstår hotet mot föreningar, biståndsorganisationer, samfund med flera. Inför ert beslut i frågan vill vi därför framföra vår åsikt och kort de argument som finns för vår ståndpunkt.

Den ideella sektorn spelar en central roll som förenande kitt i vårt samhälle. I föreningar växer och utvecklas vi som människor och blir en del i ett större sammanhang. Våra föreningars arbete till stöd för gemenskap, sammanhållning, solidaritet, demokrati, integration, folkhälsa och folkbildning är omistligt för vår stad och bygd!

Att momsbelägga föreningslivets skulle enligt vår bedömning få förödande konsekvenser. Momsen skulle inte bara drabba föreningslivet ekonomiskt utan också innebära en ökad administrativ belastning som det svenska civila samhället hittills kunnat undvika. Risken är att en stor del av kärnan i det ideella arbetet, efter ett sådant införande, varken skulle vara lönsamt eller ideellt.

Vi menar att Europeiska Unionen bör ta hänsyn till den tradition som finns i Sverige gällande civila samhället och beskattning. De ideella insatser som görs i Sveriges föreningar kan inte nog uppskattas och bör inte beskattas!

Följebrevet

Finansminister Anders Borg

Finansdepartementet

Ang. undantag från momsredovisning för föreningar

Vi har med glädje och stolthet sett Finansministerns engagemang för att Sverige ska få behålla nuvarande möjlighet att medge undantag från skyldighet att redovisa moms för ideella föreningar. Därför startade vi i mars ett upprop bland föreningarna i Värnamo kommun som vi härmed överlämnar till Finansministern för vidarebefordran till EU:s ministerråd för ekonomiska och finansiella frågor.

Vi hoppas att Finansministern därmed känner vårt stöd att fortsätta sitt kraftfulla agerande i en fråga som är vital för ett fortsatt levande och engagerat föreningsliv och därmed ett robust och välförankrat civilt samhälle.

För deltagande föreningar i föreningsmomsuppropet i Värnamo kommun

Christer Fjordevik
    Kristdemokraterna Värnamo (ordf.)