• Penilla Gunther besökte besöksmål i Värnamo

Penilla Gunther besökte Vandalorum och träffade både Sven Lundh och Elna Svenle. (Foto: Håkan Johansson)

Varje ort kan jobba mer med förutsättningar för att utveckla besöksnäringen, både turism och mötesindustri. Det är Sveriges mest växande näringsgren, sade Penilla Gunther (KD) när hon på måndagen besökte ett par av Värnamos hetaste besöksmål.

Måndagen den 4 mars besökte riksdagsledamot Penilla Gunther Värnamo för att presentera sin och Kristdemokraternas dokument ”Besök och möten”, med förslag på utveckling av Sveriges mest växande näringsgren. Kristdemokraterna är därmed det första parti som presenterat ett heltäckande dokument för hela besöksnäringen.

Penilla, som kommer från Trollhättan, har uppdrag i arbetsmarknadsutskottet och näringsutskottet och är även ordförande i Kristdemokraternas fackligt-sociala råd. Hon är också Kristdemokraternas talesperson i frågor om turism och mötesindustri.

– Den vanliga turisten omsätter en tredjedel av vad en mötesbesökare gör, som deltar på en konferens, säger Penilla. Men det förutsätter för båda, att det finns aktiviteter, mat, logi och resemöjligheter till och från orten på ett bra sätt. Värnamo är en kommun som har många stora besöksmål och möjligheter att ta emot både turister som reser på sin fritid och konferens- och kongressgäster som reser för arbete och uppdrag.

Under sitt besök i Värnamo besökte Penilla Gunther Vandalorum. Där guidades hon av museichefen Elna Svenle som med smittande entusiasm berättade om Vandalorum och den spännande ljudutställning som håller på att växa fram. Helt oväntat dök även visionären bakom Vandalorum, Sven Lundh, upp och hälsade.

Efter besöket på Vandalorum gick resan vidare till Bruno Mathsson center, som precis höll på att ställas i ordning inför kungabesöket på torsdag. Besöket avslutades med att Penilla talade på Kristdemokraternas årsmöte.

På Bruno Mathsson Center provsatt Penilla Gunther inte en Pernilla, men väl en Jetson. Bakom henne ses Christer Fjordevik, Camilla Rinaldo Miller och Arnold Carlzon. (Foto: Håkan Johansson)