• Stefan Attefall lyssnade på kyrkorna

Civil- och bostadsminister Stefan Attefall tillsammans med Pär-Magnus Möller, kyrkoherde i Svenska kyrkan, Anders Ahlenius, Pingstkyrkan och Camilla Rinaldo Miller, ordförande för Kristdemokraterna i Värnamo. (Foto: Arnold Carlzon)

När civil- och bostadsminister Stefan Attefall (KD) besökte Värnamo i måndags kom samtalet med stadens kyrkoledare att handla om allt från projekt för arbetslösa till glömda barn. Besöket blev kort eftersom statsrådet skulle vidare till Rom och installationen av den nye påven.

Civil- och bostadsminister Stefan Attefall (KD), besökte på måndagsförmiddagen Värnamo Församlingshem. Stefan har även statens relationer med trossamfunden och frågor som berör dessa inom sitt ansvarsområde och det var därför han kom till Värnamo för att samtala med ledarna för de olika kyrkorna i staden.

– Jag vill lyssna in hur man ser på religionens roll i samhället och vad regeringen kan göra när det gäller frågor som rör trossamfunden, sade Stefan Attefall (KD).

Det blev ett livligt och givande samtal i Församlingshemmet. Deltagarna var tämligen överens om att det idag finns en helt annan och öppnare attityd till kyrkorna från det offentliga.

– För oss har det inneburit att vi håller på att starta ett projekt för arbetslösa i fas 3, ett socialt företag, sade kyrkoherde Pär-Magnus Möller. En sådan satsning som bygger på ett nära och bra samarbete mellan olika statliga myndigheter och kommunen hade inte varit möjlig för några år sedan.

– Vi skulle gärna gå in och arbeta inom fritidssektorn, bara vi får förfrågan, fortsatte Anders Ahlenius, Pingstkyrkan.

Under samtalet ficks statsrådet även höra om arbetet med Hela Människan som kyrkorna driver gemensamt och inte minst projektet ”De glömda barnen”.

En annan fråga var vad man ska göra med alla de gamla kyrkobyggnader som inte längre behövs.  Några av dem har ett stort kulturhistoriskt värde och kostar mycket i drift.

Innan han reste vidare mot Rom för att representera Sverige vid installationen av den nye påven tackade statsrådet Stefan Attefall (KD) för synpunkterna han fått del av.