• Kristdemokraterna vill starta en mini-Mariamottagning med inriktning mot droger i Värnamo

I dag presenterade Kristdemokraterna i landstinget och kommunen en gemensam idé om att utveckla Galaxen till en mini-Mariamottagning. Det var Barn- och äldreminister Maria Larsson och Landstingsråd Mia Frisk som gjorde det tillsammans med Arnold Carlzon och Camilla Rinaldo Miller från Värnamo som presenterade idén vid ett besök på Galaxen.

– Antalet unga i Jönköpings län som testat eller använder droger är lägre än rikssnittet. Men, de undersökningar som varje år görs bland elever på högstadiet och gymnasiet visar att allt fler unga använder narkotika, och ännu värre; användandet kryper ner i åldrarna. Vi måste ta problemet på allvar och stoppa den negativa utvecklingen, och vi har inte råd att vänta.

Barn- och äldreminister Maria Larsson, landstingsråd Mia Frisk och kommunpolitiker Camilla Rinaldo Miller och Arnold Carlzon berättar om Kristdemokraternas förslag för hur man ska stötta unga som har problem med alkohol och droger samt deras föräldrar.

– Det är viktigt att veta vart man kan vända sig om man som ung under 21 år har problem med alkohol och droger, eller om man som förälder är orolig för att ens barn använder droger. Vi vill därför prova modellen ”Mini-Maria”, med Maria Ungdom i Stockholm som föregångare, i regionen.

– Detta blir en utveckling av ungdomsmottagningen Galaxen, i samarbete med landstinget.