• Medborgarlöften till Solnaborna

”Vi ska öka tryggheten och minska brottsligheten”, säger Samuel Klippfalk (KD), ordförande i Trygghetsrådet, med anledning av att Solnaborna ska få medborgarlöften från polis och kommun.

Solnaborna ska få ”medborgarlöften” från polis och kommun om vad som ska prioriteras i trygghetsarbetet. Det första steget i den ökade samverkan var den avsiktsförklaring som antogs av kommunstyrelsen i Solna den 7 mars.

Solna är idag en kommun utan allvarlig kriminalitet som gängbildningar, skjutningar och omfattande drogförsäljning, men det finns fler dimensioner och nu ska polisen och kommunen arbeta fram en gemensam lägesbild. Under våren kommer Solna stad att skicka ut en trygghetsenkät till kommuninvånarna och resultatet av den kommer att vägas in i bedömningen. När den lokala lägesbilden är klar ska resultatet sedan analyseras och det ska bestämmas vilka delar av verksamheten som ska prioriteras, vilka aktiviteter som ska genomföras och vilka medborgarlöften som ska ställas ut till medborgarna.­

– Ett medborgarlöfte är ett åtagande från polis och kommun till medborgarna om vad som ska göras för att vi ska öka tryggheten och minska brottsligheten, säger Samuel Klippfalk (KD), ordförande i Trygghetsrådet.­

– Vi kan inte lova saker som att minska brottsligheten med exempelvis 50 procent. Men löftena kommer att bli en vägledning för oss inom polisen när vi prioriterar vår verksamhet, säger Anders Rissel, chef för lokalpolisområdet.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (kd), Ordförande för Trygghetsrådet i Solna