• Pensionärerna behöver riktiga satsningar – inte tomma löften

Socialdemokraterna är ett parti som lovar runt men håller tunt.

I valrörelsen 2014 lovade partiet att ta bort skillnaden i beskattning av lön och pension, den så kallade pensionärsskatten. Nyligen slog så Stefan Löfven på stora trumman om att avskaffa skillnaden i beskattning. Det kan låta lovande, men är Socialdemokraterna verkligen ett parti som värnar landets äldre?

Socialdemokraterna vill nämligen ta bort pensionärsskatten helt först 2020. Kanske. Vi ser inte någon anledning att vänta, utan har presenterat ett fullt finansierat förslag för hur vi tar bort den redan 2018. Det är 730 dagar före regeringen. Dessutom vill vi höja bostadstillägget och avskaffa den särskilda löneskatten för pensionärer. Det är orimligt att det ska vara dyrare att arbeta som pensionär. Har den äldre fortfarande ork och drivkraft ska inte den kompetens som ålder innebär straffbeskattas.

Ska man tala om satsningar i pengar satsar Socialdemokraterna 5 miljarder kronor i sin budget på pensionärerna medan Kristdemokraterna avsätter 17 miljarder. Låt inte Stefan Löfven komma undan med att låtsas vara pensionärernas bästa vän.

Samuel Klippfalk (KD)
    Kommunalråd och ordförande i kommunala pensionärsrådet