• Valfrihet handlar om rätten att välja

Under Alliansens tid vid regeringsmakten har valfriheten för äldre ökat, skatterna har sänkts och resurserna till omsorgen ökat. Det är därför märkligt att vänstern envisas med att motsätta sig låg skatt och valfrihet för Solnas äldre.

Kontrareplik på Vänsterpartiet i Solnas: ”Fler anställda i äldreomsorgen feministisk fråga” (Vi i Solna 13 juni -19 juni)

Vänsterpartiets August Flensburg och Cecilia Hamilton tycker inte det känns okej att jag kallar den rödgröna regeringen för ohederlig. I Vi i Solna konstaterade jag bara att det som av regeringen framställdes som en miljardsatsning på äldreomsorgen, i själva verket handlar om ett tillskott på 60 miljoner kronor för hela landet på grund av en rad besparingar inom andra delar av äldreomsorgen. Det anser jag mest framstår som ett ohederligt försök från de rödgröna att föra svenska folket bakom ljuset. Det var alltså inte att satsa på fler anställda inom äldreomsorgen som jag invände emot utan att regeringen påstod sig göra en sak men i själva verket gjorde något annat.

Jag vill också ifrågasätta vänsterns påstående att ”verklig valfrihet” handlar om resurser. Resurser är viktigt, men valfrihet handlar om rätten att välja, exempelvis om rätten för Solnas äldre att välja vem som ska utföra äldreomsorgen. Under Alliansens tid vid regeringsmakten har valfriheten för äldre ökat, skatterna har sänkts och resurserna till omsorgen ökat genom fler arbetade timmar och därmed fler som betalat skatt. Det är därför märkligt att vänstern envisas med att motsätta sig låg skatt och valfrihet för Solnas äldre.

Något annat märkligt är att vänstern skriver att ”Respekten för personalens yrkeskunskaper i kvinnodominerande yrken måste återupprättas” samtidigt som de slopar omvårdnadslyftet. Det är nämligen resultatet av omprioriteringen som vänsterregeringen gör. Under hösten 2015 kommer 80 vårdbiträden i Solna att erbjudas vidareutbildning till undersköterska tack vare omvårdnadslyftet. På grund av att regeringen slopar satsningen upphör den möjligheten för vårdbiträden att kunna vidareutbildas framöver. Jag hade önskat att vänsterpartiet kunnat inse att det inte räcker med mer personal för att åstadkomma bättre verksamhet och ökad trygghet utan att det också handlar om att satsa på de medarbetare som redan idag arbetar inom äldreomsorgen. Så säkerställs en god kvalitet och värdig omsorg för Solnas äldre.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna och ordförande för omvårdnadsnämnden