• Ökad valfrihet genom ökad konkurrens av offentlig verksamhet

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo.

Valfrihet är ett av honnörsorden för oss kristdemokrater. Frihet att välja. Vi anser att kommunens roll bör vara att stärka medborgarnas möjligheter att välja vård, skola och omsorg efter individens behov, inte att välja åt dem. Därför är det vår uppgift som medborgarföreträdare att ge Värnamoborna möjlighet att välja det som passar deras behov bäst. Att arbeta för att det finns alternativ och en reell valfrihet för alla, inte bara valfrihet för dem med ekonomiska förutsättningar.

Ett sätt att öka valfriheten är att använda sig av s k kundval genom att införa en skolpeng. En skolpeng innebär att alla elever får en check och måste göra ett aktivt val av skola. Skolorna måste i sin tur profilera sig och uppvisa god kvalitet för att vara attraktiva för eleverna. Den skola eleven väljer får skolpengen (lika för alla elever) och ett tillägg för de barn som har behov av särskilt stöd, oavsett vem som driver skolan. I Nacka har man infört detta och resultatet har blivit högre kvalitet i skolan och mer engagerade elever och föräldrar, till en lägre kostnad.

Vid valet 1998 röstade värnamoborna tydligt för vår politik som vill ge invånarna ökad valfrihet. Därför känns det en aning krystat när socialdemokraterna för fram krav på en folkomröstning om privatisering av kommunal verksamhet. Hur ska alternativen i en folkomröstning formuleras och vad menar man egentligen med privatisering?

Arnold Carlzon