• Tystnaden får inte bli en bristvara

Vid sitt årsmöte den 26 februari antog Kristdemokraterna Värnamo följande uttalande:

Tystnaden får inte bli en bristvara

Städer och samhällen breder ut sig. I takt med att industrier, kommunikationskorridorer och andra bullrande verksamheter flyttas ut ifrån städerna växer området som karaktäriseras av det moderna samhällets ljud i än högre utsträckning. Det är hög tid att börja bevara våra ”tysta zoner”, anser Kristdemokraterna Värnamo.

Tystnad utomhus i anslutning till städer är på väg att bli en bristvara i vårt land – och är det redan nu på kontinenten. Längs våra kuster, där lågfrekvent buller från vindkraftverk kan lägga en ”bullermatta” över stora områden, och i fjällvärlden, med bland annat oreglerad scootertrafik, börjar behovet att bevara tystnaden att bli akut.

Genom en god framförhållning i den långsiktiga planeringen vet vi i Värnamo kommun hur våra samhällen förväntas expandera och var de stora kommunikationsstråken kommer att ligga. Därmed har vi också möjlighet att identifiera vilka områden som är minst påverkade av industrisamhällets ljud.

Därför har vi Kristdemokrater lagt ett förslag om att redan nu, i det pågående arbetet med en ny översiktsplan, markera ett antal bullerfria områden och undanta dessa från exploatering. Detta kan även gälla relativt ostörda stadsdelar, där man bör sträva efter att minimera antalet källor till hög- och lågfrekvent buller, exempelvis obalanserade fläktar och värmepumpar.

Vi tror att Värnamo kommun har goda möjligheter att fortsätta utvecklas och växa. Vi tror också att den tillväxten kan ske utan att behöva hamna i konflikt med livskvalitetsmål som stadsnära ”tysta zoner”. Fastmer tror vi att just kombinationen av en expansiv region med både hög tillväxt och närhet till ostörd natur utgör ett unikt mervärde för vår kommun.

Människor behöver stillhet och naturupplevelser, inte minst när tillvaron blir alltmer stressad och fragmenterad. ”Tysta zoner” är en värdefull resurs även ur fritids-, kultur-, och turismsynpunkt. Att höra bäckens porlande, vågornas kluckande mot stranden och kungsfågelns sång, utan ackompanjemang av ett obestämt brus, är en väsentlig del av hur vi upplever naturen. Det är denna upplevelse som vi Kristdemokrater i Värnamo kommun vill bevara.

Kristdemokraterna Värnamo