• Omtanke om Folkhälsan eller (S)ystembolagets försäljningsstatistik?

Vid årsmötet den 11 februari på Linnebergs äldreboende i Värnamo antog Kristdemokraternas Värnamoavdelning följande uttalande (tidigare antaget på partidistriktets höststämma i Värnamo, 2004-11-20):

Omtanke om Folkhälsan eller (S)ystembolagets försäljningsstatistik?

Sverige bör pröva möjligheten att ensidigt införa restriktivare införselregler för alkohol, väl motiverat av att hög alkoholkonsumtion är ett hot mot den nationella folkhälsan.

Svenska folket dricker allt större mängder alkohol och en bidragande orsak till det är de numera huvudlösa införselkvoter för öl och vin som infördes vid årsskiftet och som innebär att alla som reser utomlands kan importera ett mindre systembolag att ha hemma i garaget. Ju mer alkohol som finns hemma, desto mer dricker man. Följderna är mycket tydliga – mer rattfylleri, misshandel och alkoholrelaterade skador som kostar individer lidande och samhället stora kostnader. Var femte sjukhussäng upptas av en patient med alkoholrelaterade skador. Denna trend vänds INTE genom att öka tillgängligheten och sänka skatten.

Regeringens utredare Kent Härstedt, finansminister Pär Nuder och t o m folkhälsominister Morgan Johansson är oroade över att Systembolagets försäljningssiffror är negativa jämfört med rekordåret 2003 och drar slutsatsen att alkoholskatten måste sänkas för att Systembolaget skall kunna återta sina ”marknadsandelar”. Allt tal om vikten av folkhälsa och minskad alkoholkonsumtion är som bortblåst. Kristdemokraterna avvisar med bestämdhet förslaget om en sänkning av alkoholskatten. En sänkning av alkoholskatten leder inte till en minskad alkoholkonsumtion, tvärtom. Den socialdemokratiska alkoholpolitiken är lika vanvettig som tanken att försöka släcka en eld med bensin.

Riksdag och regering borde ha agerat redan i somras för att återinföra de införselkvoter som gällde när Sverige blev medlem i EU. Om inte en överenskommelse går att få med övriga EU-länder bör Sverige ensidigt sänka införselvolymerna av alkohol. Det är endast genom att begränsa möjligheterna att importera billigt öl, vin och sprit som vi kan minska alkoholkonsumtionen och slå vakt om den svenska folkhälsan.

Kristdemokraterna Värnamo