-
Trafikverkets regionalekonomiska analyser klara
Trafikverket har analyserat de regionalekonomiska effekterna av de tre tänkbara sträckningarna av höghastighetsjärnvägen mellan Jönköping och Malmö. De officiella beräkningarna bygger på en teoretisk modell kallad Sampers/Samkalk. Enligt dessa beräkningar ger sträckningen raka vägen över Värnamo och Ljungby (US2) störst regionalekonomisk nytta med knappt 135 miljarder kr totalt över kalkylperioden, vilket är knappt 9 respektive 12 miljarder mer än US1 via Helsingborg respektive US5 via Växjö....
-
Kris och utveckling
När Kommunstyrelsen och presidierna i nämnder och bolag träffades för att diskutera strategi i dag var det många viktiga frågor på bordet. Hur ska vi klara av kriser på samhällsnivå? Hur går det med Europabanan? Hur går det med nämndernas utvecklingsarbete?
(mer …)
-
Region Jönköpings län satsar på E4-sträckningen!
I dag kom det ett riktigt positivt besked! Region Jönköpings län har äntligen satt ner foten och på allvar gett sig in i kampen om Europabanans sträckning utmed E4. De satsar runt 20 miljoner kronor för att främja regionens intressen. Nu ska man rekrytera projektledare och köpa in konsulttjänster för att lobba för E4-alternativet och att både Jönköping och Värnamo ska vara hållplatser. Värnamo är en naturlig hållplats eftersom det redan är en knutpunkt med Värnamobanan och Kust- till kustbana...
-
Vi behöver komma framåt – utan omvägar
Det var i dag E4-kommunerna från Jönköping och söderut skulle prata ihop sig om att samarbeta för att den kommande höghastighetsjärnvägen Jönköping – Malmö ska följa E4. Vi träffades i Gummifabriken. Av samarbetet blev inget… …mer än ytterligare väntan. Suck!
(mer …)