-
Trafikverkets regionalekonomiska analyser klara
Trafikverket har analyserat de regionalekonomiska effekterna av de tre tänkbara sträckningarna av höghastighetsjärnvägen mellan Jönköping och Malmö. De officiella beräkningarna bygger på en teoretisk modell kallad Sampers/Samkalk. Enligt dessa beräkningar ger sträckningen raka vägen över Värnamo och Ljungby (US2) störst regionalekonomisk nytta med knappt 135 miljarder kr totalt över kalkylperioden, vilket är knappt 9 respektive 12 miljarder mer än US1 via Helsingborg respektive US5 via Växjö....
-
Vi behöver komma framåt – utan omvägar
Det var i dag E4-kommunerna från Jönköping och söderut skulle prata ihop sig om att samarbeta för att den kommande höghastighetsjärnvägen Jönköping – Malmö ska följa E4. Vi träffades i Gummifabriken. Av samarbetet blev inget… …mer än ytterligare väntan. Suck!
(mer …)
-
Samhällsnyttan ska styra Europabanans sträckning!
Växjötidningen Smålandsposten har den goda smaken att ha en riktigt intressant och ickeströmlinjeformad ledarsida. En av de mest läsvärda ledarredaktörerna är Marcus Svensson. I dag fick han mig dock att sätta kaffet i vrångstrupen. På fullaste allvar tycks han mena att det bästa vore att Europabanan tar omvägen via Växjö bara för att 1800-talets stambaneutredare valde en östlig sträckning genom Småland!
(mer …)