• Årsmötereferat: Kristdemokraterna i Hässleholm höll sitt årsmöte 2023-02-14

Inbjuden gästtalare var Per Einarsson (KD) regionråd och ordförande i Region Skånes psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnd, med ansvar för bland annat frågor kring psykisk hälsa. Han informerade om Region Skånes organisation och verksamhet för den nya mandatperioden med särskild tonvikt på sitt ansvarsområde.

Röke Buss Vd Lars Erlingsson och hans företag uppvaktades med Kristdemokraternas Vitsippepris 2022 i form av diplom, glasstaty och blomma.

Utmärkelsen hade följande motivering

Lars Erlingsson med sitt företag Röke buss har på ett oegennyttigt och engagerat sätt medverkat i en för enskilda människors mycket utsatta situation gått in med en betydande hjälpverksamhet.

När Lars Erlingsson insåg konsekvenserna av det ryska angreppskriget mot Ukraina och fick kännedom om människor som försökte fly bestämde han sig tillsammans med medarbetare för att med sin dubbeldäckade buss med plats för åttio personer köra till Polsk-Ukrainska gränsen för att hjälpa människor till en tryggare tillvaro i Sverige.

Insatsen förtjänar ett särskilt erkännande som visar företagets engagemang för att leva upp till alla människors lika värde.

Till styrelseordförande omvaldes Robin Gustavsson och till vice ordförande Christer Caesar.

Till ledamöter valdes Simon Berneblad, Erika Heil-Utbult, Margaretha Lindquist, André Lådö, Tommy Malenström, Stefan Svensson och Mats Björklund. Till ersättare i styrelsen valdes
    Gunnel Brännström, Berit Wirödal, Roland Blomqvist och Greger Gustafsson

Därutöver valdes ombud och ersättare till Skånedistriktets stämma, val ledare samt övriga uppdrag.

Verksamhets- och förvaltningsberättelser godkändes samt verksamhetsplan och budget för 2023 fastställdes.

Mötet avslutades med kaffe och semla.