• Var finns det plats för familjen i Miljöpartiets Hässleholm?

När Miljöpartiet, med Dolores Öhman i spetsen proklamerar visionen om vilket Hässleholm som ska byggas efter valet den 11 september blir vi ”unga” rädda. Det är skrämmande hur Miljöpartistiska förespråkare, inte bara i Hässleholm, förskönar bilden av den förtätade, kompakta staden. Den fixeringen grönmålas av MPs förespråkare som är förda av tanken om att enkla lösningar är svaren på svåra problem. Förtätning anses vara den enda lösningen för att både kunna utveckla kommunen och värna om miljön. Men sanningen är att förtätningar varken är demokratisk, rättvisa eller särskilt realistisk. Det skapar fel bostäder till folk som inte riktigt vill ha dem.

När tanken om den förtätade staden befästas i debatten, måste det uppmärksammas vilka som faktiskt passar i denna stadsbild. Den livsstil som erbjuds i Miljöpartiets Hässleholm passar vissa människor under en kortare del av livet. Denna livsstil passar unga med stora plånböcker som efterfrågar en närhet till tätortens centrum och höginkomsttagaren som har råd att bo rymligt i den förtätade stadens centrala delar och efterfrågar dess bekvämligheter. Den lilla barnfamiljen förnimmas gång på gång.

För de som inte passar in i Dolores Öhmans förtätade Hässleholm föreslås få lösningar. Vilken livskvalitet erbjuds låginkomsttagaren som aldrig kommer kunna konsumera likt en höginkomsttagare? Vilken livskvalitet erbjuds barnfamiljer som har tappat intresset för den centrala stadens nöjen, men inte kan erbjudas plats för lek, ro och vardag? Eller paret som längtar efter det första barnet men inte vet var de ska ställa sängen? Vilken livskvalitet erbjuds pensionären?

Vi i Kristdemokraterna anser att stadsbyggandet måste innebära att man möter människors legitima önskemål och tillgodoser dessa på ett hållbart sätt. 3 av 4 svenskar vill bo i villa. 7 av 10 unga drömmer om en eget småhus eller radhus. Detta är boendeformer som sedan 1950-talet varit det som 70-80 procent av svenskarna efterfrågat. Man kan inte planera över huvudet på familjer – utan att man måste även planera tillsammans med dem och utefter deras förutsättningar. I vanlig ordning möter inte Miljöpartiet vad vanligt folk vill ha. Deras nästan militanta världsbild uppskattas av få.

Det är fullt möjligt att utveckla kommunen och dess tätorter samtidigt som vi skyddar miljön utan en kraftigt förtätad bebyggelse. Stadsplaneringen måste kännetecknas av att den är anpassad till terrängen. Parkmark, promenadstråk och andra grönområden är en integrerad del av den Kristdemokratiska stadsvisionen, där nybyggnation samspelas med sin omgivning.

Vi strävar efter att erbjuda kommuninvånarna bostäder i gröna trädgårdsstäder, med både småhus och lägre flerfamiljshus. Men framförallt förespråkar vi rätten att äga sitt egna boende. På detta sättet förvaltar människan sitt hem och ges möjligheten att själva få bygga efter sina drömmar. Hässleholm behöver fler bostadsrätter. Detta tillgodoser dels flertalets önskemål, fördelar resurser från rika till fattiga och ser till att hela människan och att hennes behov bemöts genom en sund- och hållbar stadsplanering.

Simon Berneblad (KD)

Kommunfullmäktigekandidat #2 för Kristdemokraterna i Hässleholm. Ledamot, Tekniska nämnden

André Lådö (KD)

Kommunfullmäktigekandidat #5 för Kristdemokraterna i Hässleholm. Ledamot, Miljö- och Stadsbyggnadsnämnden