• Budget 2022: Tillsammans för Hässleholms kommuns framtid

Vi kommer ha två tuffa år framför oss med hög inflation, ökade elkostnader, ökade drivmedelskostnader, ökade kostnader i samband med det nya pensionsavtalet och dessutom krig i vår omvärld.

Tillsammans kommer vi ta oss igenom detta, vi kommer kanske göra en halvhalt i vissa projekt, avvakta i några satsningar. Vi kommer ta detta som en möjlighet till att se över hela kommunens organisation och ta ett djupdyk i om vi verkligen jobbar med rätt saker. En sak kan vi lova er kommuninvånare, i dessa tuffa tider kommer vi inte tynga er med högre kommunalskatt, vi vet att många redan har det kämpigt att få privatekonomin att gå ihop.

När vi började med denna budget hade vi ett utgångsläge med -130 miljoner 2023, –159 miljoner 2024 och -42 miljoner 2025. Därtill presenterade nämnderna ett utökat behov inför 2023 på ytterligare 85 miljoner.

Som ni alla förstår var detta inte det mest optimala eller önskvärda utgångsläget för ett nytt styre. Men vi har tillsammans tagit fram våra prioriteringar och effektiviseringar, inte bara kortsiktigt utan även långsiktigt för att förbättra kommunens ekonomiska förutsättningar även för kommande mandatperioder.

Vår genomgående prioritering i hela budgeten är våra kärnverksamheter och att dra in kostnader på det som inte gynnar barn, unga, äldre och kommuninvånarnas välfärd i stort. Samtliga nämnder har fått kostnadseffektiviseringar, vissa mer, vissa mindre. Men alla våra verksamheter måste solidariskt ta ansvar för att klara den ekonomiska situationen som vi måste ta oss igenom under de kommande två åren.

Under den kommande mandatperioden har vi i det nya styret valt fyra övergripande mål som vi kommer jobba med: Hållbar ekonomisk utveckling, en attraktiv plats för medborgare och företag, livskvalitet och trygghet hela livet och attraktiv arbetsgivare. Mer om dessa mål kan ni läsa om längre fram i denna budget.

Trygghet är en fråga som vi i det nya styret tar på största allvar. Vår kommun ska vara en plats där tryggheten prioriteras och brottsligheten bekämpas. Denna mandatperiod kommer vi att politiskt jobba med tryggheten i samhället bland annat genom trygghetsskapande åtgärder rent visuellt, exempelvis belysning vid mörka passager. Övervakningskameror är något vi kommer verka för att utöka på strategiskt valda platser. Vi kommer samordna våra väktare och trygghetsinsatser till en gemensam och samordnad kommunal insats för en trygg kommun och ett tryggt centrum.

I skolan kommer vi att jobba med trygghet genom ökad studiero och minskat stök/mobbing. Just därför kommer vi under mandatperioden inrätta minst en resursskola med goda pedagoger och förebilder, dit elever tillfälligt eller långsiktigt kan få sin skolgång, detta i samarbete med föräldrar och vårdnadshavare. Vårt mål är att hjälpa dessa barn och ungdomar att få goda förutsättningar och inte hamna i en dålig nedåtgående spiral som kan leda till utanförskap och kriminalitet. Samtidigt ger vi bättre förutsättningar för de barn och elever som blir mobbade, utsatta eller störda under skoltiden av de elever som inte mår bra och är utåtagerande. Detta kommer på sikt ge lugnare, tryggare skolmiljöer där förutsättningarna för goda skolresultat och god arbetsmiljö är optimala för alla.

Vi kommer att jobba hårt för en förbättring av företagsklimatet i kommunen och vi har stor tro på Hässleholm som en kommun för företagande. Tillsammans kommer vi på olika nivåer att jobba för att gemensamt nå målet att bli attraktiva och proaktiva tillsammans med Hässleholms näringsliv. Vi kommer prioritera vårt arbete mot näringslivet genom att omorganisera tillväxtavdelningen och gå från tillväxtfokus till näringslivsfokus. Näringslivschefen ska jobba tätt ihop med kommunledningen och politiken för att ytterligare satsa på det näringsliv och företagande som är så viktigt för oss som kommun.

Europaforum kommer läggas ner redan 2023, detta för vårt mål att prioritera kärnverksamheterna i tuffa tider. Vi kommer även sluta jobba med projektet Nya stambanor som syftat på de nya höghastighetsbanorna som inte kommer genomföras.

Administrationen kommer ses över på de olika förvaltningarna liksom lokalutnyttjandet med utgång att vi kan effektivisera i de kostsamma processerna.

För att utöka tillgängligheten i centrum och förenkla för våra kommuninvånare avser vi under 2025 införa P-skiva i kommunen. Hur och var detta ska genomföras får utredningen påvisa.

Vi kommer fortsatt utöka vårt gemensamma arbete med Hesslecity med strävan mot en ny gemensam samverkansorganisation för att utveckla centrum. Dock ger ekonomin oss ingen förutsättning att starta den föreslagna nya samverkansorganisationen under 2023 utan får skjutas på framtiden.

Två förvaltningar har fått tillskott, kommunledningens tillskott på 3 miljoner innefattas av räddningstjänstens utökade kostnader främst i form av drivmedel. Arbetsmarknadsnämndens tillskott på 9 miljoner består helt av det utökade behovet av ekonomiskt bistånd, som är viktigt i dessa tider med ökade levnadskostnader.

För att underlätta för medborgare att ansöka hos kommunen, så vill vi skapa en personlig inloggning ”Mina sidor” för alla ansökningar som exempelvis bygglov, ekonomiskt bistånd och skolval.

Vi kommer prioritera ungdomsverksamheten på Mötesplats Ljungdala och minska på den vuxenverksamhet som idag finns där.

Angående ridhuset på Österås kommer vi lösa ut frågan om ägarskapet redan 2023/2024 därefter kommer vi påbörja byggnationen av den nya anläggningen under 2025. Vi är väldigt glada för att kunna göra denna satsning och skapa förutsättning för ridsporten som är en av de dyraste sporterna med mest tjejer engagerade.

Badhusbygget i Hässleholm fortsätter enligt plan och ett nytt badhus kommer stå klart på Österås 2025 om inga oväntade förseningar inträffar. När det gäller Sösdala simhall så har inga anbud alls kommit in på den upphandling som gick ut 2022. Därför väljer vi att ytterligare avvakta och se hur omvärldsläget utvecklas för att eventuellt gå ut med en ny upphandling och därefter ta ställning till tidplan och budget för byggnation.

En väldigt viktig fråga för det nya styret är att se till att tillgången på byggbar mark utökas. Här kommer vi prioritera villa-/småhustomter. I Hässleholms tätort kommer vi prioritera att ta fram tomter för bostadsändamål på Garnisonsområdet följt av Åhusfältet och Norden.

Byggbar mark för industriändamål kommer prioriteras på Gena industriområde och mer långsiktigt på Hässleholm Nord samt i så stor utsträckning som möjligt på andra lämpliga platser i hela kommunen.

En satsning inom omsorgens verksamhet är etablering av arbetsterapeut vid biståndsbedömning. Detta ger ett förebyggande arbetssätt samt ökad självständighet för våra äldre med behov av hemtjänst.

En gemensam riktning för kommunkoncernen med tydliga mål ger bättre kvalitet till medborgarna och företagen. Detta är vår riktlinje i det nya styret.

Hanna Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (SD)

Lina Bengtsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen (M)

Christer Caesar, gruppledare (KD)