• Motion om att erbjuda motorintresserade ungdomar en plats att träffas och umgås på.

Hässleholms kommun är en landsbygdskommun. Behovet av A-traktorer, moped och bil är ofta stort. Detta ger i sin tur ett ökat intresse av motorer, framförallt bland ungdomar. Enligt Trafikverket finns det dryga 180 registrerade A-traktorer i kommunen. Idag finns det inget sätt för dessa ungdomar att organisera sig och träffas utan att det påverkar de som inte är intresserade. Vi har 180 anledningar till att ta detta på allvar.

Att även motorintresserade får en egen plats att vara på har många fördelar. Inte minst då det blir enklare att föra dialog med gruppen som helhet, framförallt för polis och socialtjänst, som snabbt kan kontakta och lokalisera ungdomarna. Att ha en egen plats kan också resultera i en större stolthet och därför finns det goda anledningar i att hålla området i bra skick, vilket i sin tur underlättar driften för kommunen. Arbetet behöver naturligtvis inte falla på ungdomarna. Utan det finns goda möjligheter att samarbeta med våra lokala motorklubbar, eller till och med Motorburen ungdom som närmst finns i Östra Göinge. Möjligheterna är oändliga.

Det är dags att vi från politiken på riktigt ser även dessa ungdomar, med detta yrkar vi å Kristdemokraterna i Hässleholms vägnar att kommunfullmäktige beslutar uppdra lämplig nämnd och förvaltning att:

• Utreda möjligheterna för att upprätta en dedikerad mötesplats i Hässleholm för ungdomar med motorintresse att träffas och umgås på.
    • Utreda möjligheterna att samordna lokalisering med intresserade föreningar.

Christer Caesar och Simon Berneblad (KD)

27 april 2023

Förslaget uppmärksammades i Norra Skåne 2/5 – 2023