• Förslag om kommunens grundskolestruktur

Idag lämnade Alliansen i Leksand ett förslag om kommunens grundskolestruktur. Förslaget innebär att Djura skola avvecklas, men att verksamheten i övriga skolor fortsätter som vanligt denna hösttermin.

I förslaget ingår även att uppdra till förvaltningen att analysera förutsättningarna för högstadieundervisning vid en respektive två kommunala skolor. Möjliga alternativ till högstadium är Sammilsdal, Åkerö och Insjön. Vi ser det naturligt att ett högstadium framöver skulle kunna ligga i Insjön, inte minst på grund av att Insjöns skola idag har en överkapacitet på 189 platser.

Det vi strävar efter är att nå en långsiktigt hållbar lösning, detta vad gäller ekonomin men framför allt kvalitén på barnens undervisning. På grund av de utmaningar som finns inom grundskolan inser vi att ytterligare framtida beslut av olika slag kan bli nödvändiga för att säkerställa att våra barn får den utbildning och det stöd de har rätt till och som de förtjänar.

Läs mer om förslaget via länkarna nedan.
    Siljan News: https://www.siljannews.se/leksand/djura-skola-laggs-ner
    DT: https://www.dt.se/logga-in/djura-skola-laggs-ner-hogstadiet-utreds-vidare?fbclid=IwAR2KKTKVN3UPRYQZo9U8VBIG-7tTfYEKhcehPd_Ye-58CHcpeeUQ9wSEQmI