• KD säger nej till en skattehöjning i Leksand

När fullmäktige i Leksand skulle besluta om kommunplan var det flera partier som ville höja skatten. Bygdepartiet föreslog en höjning på 47 öre, medan Vänsterpartiet ville höja med hela 60 öre. Detta skulle ha varit kännbart för invånarna, särskilt för dem med minst marginaler. Och det finns andra vägar att gå. Därför sa vi kristdemokrater nej.

Hela samhället befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge, och Leksands kommun budgeterar för ett omfattande underskott nästa år. De som vill hantera detta genom att höja skatten glömmer dock att även invånarna är hårt pressade idag. Det hjälper inte att fler hundralappar försvinner i skatt varje månad.

En skattehöjning ska bara göras som en sista utväg. I första hand ska kommunen minska sina kostnader genom att utveckla, ställa om och prioritera – helt enkelt förvalta sina invånares pengar på bästa sätt. Och utifrån strukturella faktorer finns det verksamheter i kommunen som kostar mer än de borde.

Inte att förglömma är att kommunen också har goda år bakom sig. Under den tiden har man samlat ihop drygt 60 miljoner kronor i sin resultatutjämningsreserv, en reserv som ska användas för att klara ekonomin under tuffare år – som nu till exempel.

Det är alltså inte läge att höja skatten. Det finns besparingar att göra, och kommunen har pengar i sin reserv. Att som andra partier föreslå en höjning är därför inte ansvarsfullt. Det går inte att höja skatten varje gång pengarna inte räcker till.

Carin Malm (KD), gruppledare