Ett utökat parkeringsförbud i norra Leksand, där gatuparkering inte längre skulle tillåtas, är något som skulle kunna bli verklighet utifrån kommunens nya parkeringsprogram. Vi kristdemokrater menar dock att parkeringsförbud ska undvikas så långt som möjligt, och att det bör utredas hur nya parkeringsplatser kan tillskapas.
Tidningens ledarskribent Max Hjelm, som reagerade på vårt Facebook-inlägg, tycker inte att ett utökat parkeringsförbud är något att bråka om. Han anser att det är nödvändigt och knappast kontroversiellt, men vi håller inte med. Hans resonemang bygger på ett storstadsperspektiv som inte fungerar i Leksand.
I storstäder finns ofta kollektivtrafik och andra alternativ till bilen. Här däremot är bilen en förutsättning för att vardagslivet ska fungera. När barn ska till kompisar, hantverkare utföra sitt jobb eller besökare handla lokalt behövs parkeringar nära hem och centrum. Ett förbud skulle göra det svårare för människor att leva och röra sig som vanligt.
Vi förstår behovet av säkerhet och framkomlighet. Men att lösa dessa problem genom att förbjuda gatuparkering, utan att erbjuda alternativ, riskerar att slå hårt mot både boende, besökare och företag. Därför föreslog vi i vårt yrkande att även tillskapande av nya parkeringsplatser måste utredas, för att hitta lösningar som fungerar för alla.
I sin ledartext framhåller Hjelm att parkeringsplatser tar upp dyr mark som annars kunnat upptas av företag. Färre parkeringar leder till fler företag, alltså. Det är ett argument som möjligen hör hemma i storstäder, men i Leksand gäller sannolikt det motsatta: färre parkeringar leder till färre företag. Parkeringsplatser är en förutsättning för de lokala företagen och arrangörerna.
Hjelm verkar tycka att nya parkeringsplatser är mer kontroversiellt än nya parkeringsförbud, samt att dalakommuner borde ta bort eller i vart fall begränsa antalet parkeringar i sina centrum. Tidigare har han sagt att Dalarna borde lyssna mer på Stockholm. Vi föreslår att han lyssnar mer på landsbygden.
Ja, parkeringar är “känsliga grejer”. Det beror på att frågan påverkar människors frihet och vardag. Och i sådana frågor vill vi gärna höra vad medborgarna tycker, varför vi skrev inlägget på Facebook. Bland femtiotalet kommentarer håller många med oss: det måste finnas gott om parkeringar i småstaden Leksand.
Carin Malm (KD), gruppledare för KD Leksand
Oliver Rolands (KD), vice gruppledare för KD Leksand