-
Fråga om motionshantering
Inledande förklaring
Enligt 35 § i kommunallagen ska en motion om möjligt beredas på sådant sätt att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väcktes. Om beredningen inte kan avslutas inom denna tid, ska detta och vad som har kommit fram vid beredningen anmälas till fullmäktige inom samma tid.
Inför kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni finns tio motioner som är äldre än ett år och som inte har beretts på detta sätt. Vad som har kommit fram vid beredningen har i de flesta fall heller inte anmälts. Inför nästa sammanträde kommer det att vara tretton motioner, den äldsta nästan två och ett halvt år gammal.
Det är självklart att kommunen ska följa kommunallagen, men en skyndsam hantering av motioner är även beaktansvärt av respekt för demokratin och med hänsyn till de viktiga frågor som många av motionerna berör, exempelvis de enskilda vägarna. Om det inte är möjligt för kommunen att bereda motioner inom avsedd tid bör något göras åt detta.
Fråga
Vad är förklaringen till att motioner inte har hanterats i enlighet med kommunallagen och vad är er plan för att ändra på det framledes?
Underskrift
Carin Malm (KD), gruppledare och ledamot i kommunfullmäktige