• 2011-04-14 Skolbibliotek med hög kvalitet

    Kristdemokraterna i Lidköping Lidköping den 14 april 2011

    Interpellation till ordföranden i Barn och skolnämnden

    Har inte alla skolbarn i Lidköpings kommun samma rätt till ett skolbibliotek med hög kvalitet?

    Allt färre skolelever finner ro och glädje i litteraturen och elevernas läsförståelse har till skillnad från många andra länder, försämrats dramatiskt under de senaste 10 åren. Nästan en femtedel av de svenska eleverna når inte upp till basnivån i läsförståelse. Så även i vår kommun.

    Sambandet mellan skolbibliotek och läskunnighet visar att skolbibliotek har en gynnsam inverkan på elevernas resultat särskilt på låg och mellanstadiet. Ett bra skolbibliotek kan spela en aktiv roll att utjämna skillnader mellan elever och bidra till att fler få chansen att nå kunskapsmålen. Enligt OECD är nivån på läsfärdighet grundläggande för fortsatt lärande.

    Stora kvalitetsskillnader finns mellan kommunens skolors bibliotek . På en del skolor är biblioteket skolans hjärta medan det på andra skolor är en trött boksamling med gamla och slitna böcker som förvisats till ett källarrum eller till en undangömd plats på skolan. Det har under flera år bekräftats av skolornas elevråd vid dialogmöten med barn och skolnämnden.

    Att inte ge våra elever samma möjligheter och det som de har rätt till stämmer inte med Barn och skolnämndens mål. Forskning visar också att ett skolbibliotek med högkvalitet är ett utmärkt sätt att organisera det lärarstöd som den moderna undervisningen kräver.
    Med hög kvalitet menar vi att biblioteket är ett nav som försörjer skolan med kunskaper och läsupplevelser. Där finns bra samarbete mellan lärare och biblioteksansvarig, inbjudande lokaler med läsrum och hög tillgänglighet. Det räcker inte med några timmar i veckan. Det ska ha god tillgång till datorer och internet och utbildad personal . Det ska vara lätt att låna en bok på skolan och utbudet ska vara anpassat till eleverna. Det bibliotekssystem som nyligen installerats för att ha tillgång till stort bokutbud är en bit på väg, men inställning till att biblioteket är skolans hjärta bör omfattas av alla skolor i kommunen. Här har rektorerna ett stort ansvar.

    I samband med att kommunfullmäktige tog beslut om en biblioteksplan, fick Barn och skolnämnden uppdraget att ta fram en biblioteksplan för kommunens förskolor och skolor och att se till att få en likvärdig kvalitet på biblioteken. Fortfarande saknas en biblioteksplan som anger skolbibliotekens mål och inriktning. I och med den nya skollagen kommer bibliotekets funktion att vara föremål för granskning.

    Vi frågar därför på vilket sätt ordföranden i Barn och skolnämnden är beredd att lyfta fram skolbiblioteks roll som en pedagogisk resurs väl integrerad i skolan att se till att eleverna i vår kommun får samma rätt till ett skolbibliotek med hög kvalitets oavsett i vilken skola de går i.

    Tommy Larsson

    Gruppledare för Kristdemokraterna i kommunfullmäktige