• 2011-11-21 Om avsaknad av en IT-strategi och plan

Lidköping den 21 november 2011

Interpellation
    till ordföranden i kommunstyrelsen

om kommunens avsaknad av en IT strategi och plan

Vid årets kvalitetsmässa i Göteborg fick UpplandsVäsby kommun priset för bästa IT kommun 2011.  Till Sveriges IT-kommun utses den kommun som har lyckats bäst med att använda IT för att utveckla och förbättra kommunens verksamheter och demokrati.  Kommunen arbetar ständigt aktivt med att få fram konkreta IT-lösningar som ska höja effektivitet och servicenivå. Detta kräver en gemensam IT-policy och plan.
    Inom Lidköpings kommuns utbildningssektorer pågår nu en omfattande IT utveckling och inköp av datorer och programvaror. Inom förvaltningarna tycks det finnas olika uppfattningar om vad som är det bästa för eleverna. Avsaknad av gemensam strategi och policy får en rad ekonomiska konsekvenser för kommunen.

Exempel:
    Inom Grundskolan inköps i första hand PC och läsplattor, sk Ipad och tillhörande program. Detta kräver service och stöd av den kommundelägda IT-enheten Göliska.

Gymnasieenheterna använder sig av Mac datorer som inte behöver någon IT-support från Göliska.

Konsekvensen blir att det är färre som ska dela på kostnaden. Detta får bl.a. att kostnaderna för grundskolan 2012 ökar med ca 1 miljon kronor när gymnasieskolan inte längre använder deras tjänster.

Med utgångspunkt från ovanstående frågar jag till vårt kommunalråd:

· Är det rimligt att grundskolan skall få ökade kostnader när gymnasieskolan valt en annan väg för sin utveckling?
    · Hur kan det komma sig att förvaltningarna kan ta egna beslut helt utifrån egenintresse, utan att ta hänsyn till övriga delar i kommunen när det gäller IT?
    · Anser Du att det bör bli  en omförhandling om Göliskas ITs omfattning och inriktning?
    · Anser Du att det är rimligt att kommunen utvecklar egna programvaror eller borde vi använda det som finns på marknaden för att få ner IT kostnaderna.
    · Anser Du att det finns behov av att Lidköpings kommun tar fram en gemensam IT policy och strategi som ska höja effektivitet och servicenivå och i så fall när det kommer att ske?

För Kristdemokraterna

Tommy Larsson, gruppledare