• BUDGET 2021: En trygg stad för alla Solnabor

I Solna ska du känna dig trygg – oavsett vem du är eller vilken tid på dygnet du rör dig ute! Men när brottsligheten breder ut sig minskar tilliten mellan människor och vardagen inskränks. För att garantera att Solna är en fortsatt trygg stad stärker den blågröna majoriteten vårt trygghetsarbete med en ytterligare satsning på 2 miljoner kronor.

– Vi jobbar för en trygg stadsmiljö för alla Solnabor. Trygghetsvandringarna pekar ut otrygga områden i behov av upprustning och klottersanering. 2020 har vi arbetat med platssamverkan Hagalund, som även fortsätter under nästa år. Nästa år vidareutvecklar vi arbetet för ett tryggt Solna ytterligare, säger Samuel Klippfalk, kommunalråd (KD) och ordförande i trygghetsrådet.

Idag har Solna ett samverkansavtal med Polismyndigheten för att underlätta deras verksamhet. Det gemensamma trygghetsarbetet baseras på regelbundna trygghetsvandringar, medborgardialoger och brottsstatistik. I investeringsbudgeten för 2021 riktas 2 miljoner kronor för trygghetsskapande åtgärder i stadsmiljön. Det handlar till exempel om att förbättra belysning, sanera klotter och att upprusta otrygga utemiljöer.