• En modern hemtjänst ger frihet för personal och äldre

Missade du vår replik i helgens lokaltidning? Läs den här:

Liksom Elisabet Brolin (S) har jag också varit ute och följt med hemtjänsten i det vardagliga arbetet. De som jobbar inom hemtjänsten är verkligen tusenkonstnärer. De måste vara beredda på många oväntade situationer. Ofta är det dagsformen hos den äldre som avgör hur besöket utvecklas och hur lyckat det blir.

För att ge personalen mer tid, lugn och flexibilitet utvecklar vi i Solna en mer modern hemtjänst med digitala verktyg. Syftet med digitaliseringen är inte att kunna skynda sig ut genom dörren till nästa besök, utan att frigöra fokus för sociala insatser, omsorg och mer tid med den enskilde.

Exempel på vår moderna hemtjänst är matinköp som beställs via en surfplatta, där personalen kan sitta vid köksbordet med den äldre och prata om vad man gärna vill ha. Pilotprojektet är precis i startgroparna. Digitala lås ökar tryggheten för den äldre och förenklar vardagen för personalen, där mobiltelefonen blir ett arbetsverktyg för att låsa upp. Digital nattillsyn med en kamera istället för nattpatrullens hembesök ger bättre nattsömn, minskar fallrisken och oron. Digitala lösningar skapar alltså mer självständighet, privatsfär och integritet för den äldre, samtidigt som personalen avlastas och kan fokusera på det viktigaste: omsorgen.

Utöver utvecklandet av en modern hemtjänst räknade vi också upp hemtjänstpengen med 2 procent riktat till omvårdnadsinsatser i årets budget. Alla som får hjälp av hemtjänsten ska vara trygga med att få en god och nära omvårdnad efter egna önskemål.

Jag delar Elisabet Brolins bild och är glad över att vi har så kompetenta och professionella medarbetare inom hemtjänsten. Något som inte bara Elisabet och jag själv verkar tycka: 97% av Solnaborna med hemtjänst uppger i Socialstyrelsens brukarundersökning att de får ett bra bemötande. Beundransvärt!

Samuel Klippfalk (KD)
    Ordförande i Omvårdnadsnämnden