• KD SOLNAS SÖNDAGSINTERVJU #2

Idag lär vi känna Kent-Rune Sjöholm, ledamot i byggnadsnämnden och ersättare i Solna Vatten AB.

Kent-Rune, vem är du?

Jag är 73 år och är således pensionär. Jag bor ensam i Frösunda sedan 2002 och har två vuxna barn och fyra fina barnbarn.

Varför är du kristdemokrat?

Det korta svaret är att jag delar kristdemokratins värdegrund och övergripande syn på hur ett gott samhälle kan organiseras. Kristdemokrati är demokrati byggd på kristen människosyn.

Politiken skall ta hänsyn till att varje människa är en unik person med ett människovärde som är knutet till hennes existens, inte till andra omständigheter. Som person är hon född in i ett sammanhang av andra personer med ett ömsesidigt beroendeförhållande, familjen, som är den viktigaste naturliga gemenskapen och ’byggstenen’ i en större samhällsgemenskap. Andra naturliga gemenskaper utgör släkt och vänner, civilsamhällets föreningar och samfund m.m.

Varje naturlig gemenskap har ett värde i sig som ger dem rättigheter och skyldigheter gentemot sina medlemmar men även mot andra gemenskaper, kommun, region och stat. Uppgifter som en gemenskap på ett ändamålsenligt sätt kan sköta i egen regi, skall den också få sköta autonomt. Dock kan gemenskapen behöva subsidiärt stöd från högre nivåer för att kunna fungera väl under vissa omständigheter. Andra kategorier av beslut måste lyftas upp till en högre organisationsnivå för att få effekt. Grundprincipen är dock att beslut skall fattas på lägsta effektiva nivå. Denna princip kallas subsidiaritetsprincipen.

Det finns flera utmärkta principer i principprogrammet som personalism, förvaltarskapsprincipen och solidaritetsprincipen. Gå gärna in på kristdemokraternas hemsida så finner du hela principprogrammet som pdf. (💾 https://www.kd.nu/principprogram.pdf) Det gjorde jag 1990 och därför blev jag kristdemokrat.

Vilken är din politiska hjärtefråga?

Förvaltarskapstanken manar oss alla att medverka till att göra vad vi kan för att förhindra att den långsiktiga höjningen av jordens medeltemperatur fortsätter med de många allvarliga konsekvenser detta får för livsbetingelserna på jorden. Detta är en stor och viktig existentiell fråga som angår oss alla. Att komma tillrätta med den allvarliga brottslighet som skördar alltför många människors liv och skapar otrivsel och otrygghet är en annan prioriterad fråga.