• (S)ämre skolresultat

Under valrörelsen 2022 framhöll Socialdemokraterna att valet handlade om skolan. Idag påstår de att framsteg har gjorts genom att höja skolpengen med sju procent, minska klasstorlekar och återöppna högstadiet i Bergshamra. Häromveckan fattade Solnas rödgröna styre även beslut om att skolan ska få ett tillskott med 20 miljoner kronor för resten av året 2024.

Det låter väl bra? Verkligheten ser annorlunda ut: Trots ovan satsningar befinner sig skolsolna i kris och skolresultaten försämras:

• Andelen niondeklassare som uppnår godkänt i alla ämnen har sjunkit från 79,2% föregående år till 72,8% i år.
    • Sedan Socialdemokraterna tog över är barn- och utbildningsförvaltningen inne på sin fjärde förvaltningschef.
    • Bergshamraskolans rektor och studierektor har sagt upp sig på grund av orealistiska politiska förväntningar.

Vår slutsats: Det är uppenbart att det inte räcker med att bara kasta pengar på skolan. För att förbättra situationen krävs en tydlig och stabil plan för hur resurserna ska användas för att skapa en långsiktig, ordningsam och välfungerande skola.

Vi kristdemokrater ser med stor oro på utvecklingen och arbetar aktivt för att vända trenden. Läs mer om våra förslag på vår hemsida: https://wp.kristdemokraterna.se/solna/skolor