• En miljöpolitik för framtidens utmaningar

Håkan Johansson, Kristdemokraterna Värnamo

Värnamo är en bra kommun att leva i! Vi har nära till gröna skogar och glittrande sjöar. Så inleder vi kristdemokrater vårt valmanifest. Det gör vi för att markera vårt positiva utgångsläge inför de utmaningar som tornar upp sig på miljöns område.

Den största utmaningen som ligger framför oss är att fasa in vår kommun i framtidens kretsloppssamhälle, med alla de krav på ekologisk uthållighet som verkligheten ställer på oss, redan nu – ja helst igår. Det är en omöjlighet utan en levande dialog med kommuninvånarna. Därför måste Agenda 21-arbetet bli synligare och tydligare än vad det är idag.

Dessutom måste kommunens miljöledning samlas till ett ställe, förslagsvis miljö- och hälsoskyddsnämnden, och få hög prioritet. För en ekokommun som Värnamo borde det vara självklart att all kommunal verksamhet miljöcertifieras enligt ISO 14 000 och som ett första steg kvalitetscertifieras enligt ISO 9 000.

En gigantisk omställning är att ersätta eluppvärmningen med fjärrvärme och värmepannor för biobränslen, till exempel pellets. Detta är en förutsättning för att kunna avveckla kärnkraften. Därför måste det perspektivet finnas med i all kommunal planering.

Värnamo energi kommer att ha en nyckelroll i detta omställningsarbete. Därför anser jag att det är viktigt att kommunen fortsätter att kontrollera företaget. Dessutom går de nätstrukturer som bolaget äger att utveckla och ge Värnamo kommun en position i informationsteknologins framkant. Genom att samarbeta med andra lokala energibolag kan Värnamo energi få ekonomiska muskler att sätta upp emot de stora energijättarna och därmed även en sundare konkurrenssituation, vilket vi konsumenter tjänar på.

Det har länge funnits planer på att bygga en ekoby någonstans i kommunen – nu måste de planerna bli verklighet. Vidare måste vi ta bättre hand om dagvattnet från Värnamo stad. Ett bra sätt att göra det på skulle vara att anlägga ett område för våtmarksrening vid Vidösterns norra ände. Våtmarken skulle även öka variationen i det populära rekreationsområdet runt Osudden.

Håkan Johansson