• Så här har vi lyckats i Värnamo

Kristdemokraternas kommunfullmäktigekandidater har under våren genomgått en utbildning i kristdemokratisk politik med principprogrammet som kursbok. Avslutning på utbildningen hölls under muntra former på måndagskvällen den 12 augusti i Arken i Värnamo. I samband med avslutningen gjordes också en tillbakablick på arbetet under den gångna mandatperioden. De kristdemokratiska fullmäktigekandidaterna antog följande uttalande:

Så här har vi lyckats i Värnamo

Under den gångna mandatperioden har vi fått gehör för följande punkter från vårt valmanifest -98:

• kvalitetsarbetet har utvecklats starkt i både förskola och skola
    • alla skolor prioriterar arbetet med normer och värden i syfte att skapa en trygg och harmonisk lärandemiljö
    • viss frititidsgårdsverksamhet sker i Rydaholm
    • skolhälsovården har under perioden förstärkts med en halv tjänst och kommer ytterligare att förstärkas
    • i syfte att öka integrationen mellan invandrare och svenskar har bl a ett musikprojekt startat på Rörstorpsskolan
    • Fjärrvärmenätet fortsätter att byggas ut
    • Värnamo stad fortsätter att utvecklas som ett handels- och kulturcentrum
    • Ritningar finns färdiga för att utveckla parkmijön utmed Lagan
    • Vråens centrum har rustats upp och ser nu betydligt trevligare ut
    • Finnvedsbostäder har byggt bostäder i Bredaryd

Vi har däremot ännu inte fått gehör för:

• kommunalt vårdnadsbidrag (den statliga lagstiftningen hindrar)
    • F-9-skola i Rydaholm
    • att miljöcertifiera Värnamo kommun
    • att inrätta ett dagcenter för demenssjuka
    • att planera för en ekoby
    • att rusta upp kyrktorget

Att vi inte fått gehör för ovanstående punkter innebär dock inte att vi gett upp. Vi kristdemokrater kommer mycket aktivt fortsätta arbeta för en social och ekologisk samhällsgemenskap. Vårt mål är att skapa förutsättningar för en positiv utveckling av hela Värnamo kommun där trygghet, människovärde, ansvarsfullt förvaltarskap, mångfald och valfrihet visar vägen in i framtiden.

Kristdemokraterna Värnamo

Publicerad: