• Fokus på barnen i valrörelsen

Stefan Thorsén, Kristdemokraterna Värnamo

Börjar Göran Persson och socialdemokraterna bli kalla om fötterna?? Ordning och reda i ekonomin har Persson predikat men så sim sala bim föreslår han maxtaxa i föregående valrörelse. Maxtaxan som väl är en av vår tids största skattesänkningar, framför allt för höginkomsttagare, gjorde att det blev fler barn per vuxen i grupperna. Förvånande?? Knappast. Det borde man med lätthet kunnat förutse.

Nu kräver enskilda socialdemokrater, tydligen ovetande om denna bakgrund, mindre grupper och fler vuxna i barnomsorg och skola. Är det okunskap om vilken politik som skapat dagens situation eller är det ett desperat försök att slå sig in på barnfrågorna? När socialdemokraternas valmanifest presenterades 19/8 öppnas återigen statens plånbok och barnfamiljerna skall satsas på med höjda barnbidrag. Naturligtvis är det bra att barnfamiljernas situation uppmärksammas men för trovärdighetens skull hade det varit bra om man också mellan valrörelserna hade visat lite större engagemang i dessa frågor.

Kristdemokraterna har under en längre tid verkat för att föräldrarna istället för statens sociala ingenjörer skall få bestämma vad som är bäst för barnen. Ökat barnbidrag är nog bra men förändrar inte grundfelet i systemet. När man talar om ett rättvisare samhälle är tydligen barnomsorgen undantagen. Rättvisa är bra men skall ske på dom villkor som socialdemokraterna bestämt!!

Genomskåda valfjäsket och låt valet 15 september också bli en folkomröstning om det är du som förälder eller staten som skall bestämma vad som är bäst för dina barn.

Skall vi ha ett barnanpassat samhälle eller samhällsanpassade barn?

Stefan Thorsén
    landstingsledamot, kristdemokraterna