• Kristdemokraterna har ingen plats i högerburen

Ordföranden i Värnamo energi och 1 vice ordförande i Värnamo Kommunfullmäktige, kristdemokraten Gunnar Crona, har skrivit en replik till Tomas Strands insändare i Värnamo Nyheter den 9 september, angående Alf Svensson och kristdemokraterna:

Kristdemokraterna har ingen plats i högerburen

Tomas Strand som jag har lärt känna som en hederlig och ansvarsfull person har i sin insändare mot Alf Svensson och kristdemokraterna förfallit till enkel och billig retorik och vissa fall ren osanning.

Som så många gånger förr från socialdemokraterna placeras vi i högerburen. Ett enda argument för att vi skulle vara högervridna har han i sin långa insändare och det är att Alf Svensson skulle ha sagt att skapelseläran skall tas upp på biologilektionerna i skolan.

Jag var själv och lyssnade på Alf Svensson när han nyligen besökte Värnamo och där sa han att visst skulle man ta upp skapelseläran i skolan, men då i religionsämnet. Man kan undra om de socialdemokratiska broderskaparna inte vill att skapelseläran överhuvudtaget skall tas upp i den svenska skolan.

Vi kristdemokrater har bl.a. lagt förslag om:

• 1000 kr extra per månad till pensionärer med låg pension
    • Mer personal och kortare kötider på sjukhus och äldreboende
    • Ökat bistånd till U-länder
    • En närpolis per 1000 invånare
    • Barnomsorgskonto till alla barnfamiljer så att föräldrarna får mer tid för sina barn

Alla dessa förslag talar sitt tydliga språk och visar att vi är ett parti som värnar om alla medborgare och är definitivt inget högerparti.

Gunnar Crona
    Kristdemokraterna, Värnamo