• Fastighetsskatten är orimlig

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Fotograf Mäster Olof)

På fredagskvällen den 13 september efter partiledardebatten hade Kristdemokraterna nattöppet i valstugan på Flanaden. Man kunde komma och lufta sina känslor och äta en grillad med bröd tillsammans med Kristdemokraterna. Detta var även ett sätt att uppmärksamma valet och Kristdemokraterna för de ungdomar som finns ute på stan utan att ha något att göra en fredagskväll i Värnamo. Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo, gav bland annat ett snabbt svar på Anders Davidzons insändare i Värnamo Nyheter den 10/9:

Fastighetsskatten är orimlig

Givetvis är det helt orimligt att folk tvingas från gård och grund på grund av fastighetsskatten. Dagens fastighetsskatt är orättvis och slår skoningslöst, utan hänsyn till villaägarens ekonomiska bärkraft. Kristdemokraterna vill slopa fastighetsskatten redan 2003 och införa en låg kommunal fastighetsavgift på maximalt 2 600 kr per år för en villa och 800 kr för en lägenhet. För en vanlig villa i Värnamo innebär det en skattelättnad på ca 3 000 kr per år.

Arnold Carlzon
    Ordförande Kristdemokraterna Värnamo kommun