• Är kristdemokraterna kristen höger?

Stefan Thorsén, Kristdemokraterna Värnamo

Olle Burells insändare andas oro inför årets riksdagsval. På annat sätt kan jag inte tolka hans påhopp på kristdemokraterna i Sändaren 5/9-02. I svepande ordalag jämför han kristdemokraterna med den kristna högern i USA.

Han skriver Kristdemokraternas nedvärdering av homosexuella är ju känd sedan länge… Var kommer detta påstående ifrån? Är det att kristdemokraterna liksom nästan 50% av den socialdemokratiska partikongressen anser att homosexuella par inte skall prövas som adoptionsföräldrar? Att kristdemokraterna skulle ha en nedvärderande syn på den homosexuella människan vill jag inte tro att han menar.

Om jag inte är fel underrättad är ett enat lagutskott överens om att frågan om ensamstående föräldrars adoptionsrätt bör beredas vidare före beslut. Det måste väl innebära att detta även är en socialdemokratisk ståndpunkt.

Att bibelns skapelseberättelse är skrotad inom broderskapsrörelsen var en intressant nyhet. Har ni röstat bort den i sann demokratisk anda? Att man som Alf Svensson tycker att skapelseberättelsen har en plats i skolans religionsundervisning som komplement till biologins undervisning om utvecklingsläran kan väl inte vara det samma som kristen höger!?

En mer nyanserad debatt hade varit på sin plats. Att försöka skrämma medborgarna till att byta ståndpunkt trodde jag hörde till en förgången tid.

Stefan Thorsén
    landstingsledamot Kristdemokraterna