• 40 år för människovärdet

120 Kristdemokrater från hela Värnamo kommun hade samlats för att fira Kristdemokraternas 40 år i värnamopolitikens centrum. (Foto: Håkan Johansson)

I 40 år har Kristdemokraterna funnits till för att värna människovärdet gentemot pengavärdet och kämpa för ett tryggt, fritt och öppet samhälle, byggt på kristen etik och med en stark tilltro till dess grundläggande gemenskap – familjen. Lokalavdelningen i Värnamo har funnits nästan lika länge. Kristdemokraternas 40 år i Värnamopolitikens centrum firades rejält med partiledarbesök och tårtkalas på måndagskvällen.

120 Kristdemokrater från hela Värnamo kommun hade tagit sig till Arkens konferenscenter för att fira att partiet har hunnit fylla 40 år – dock utan att känna av någon 40-årskris. Stämningen var hög och fylld av förväntan. Alla lät sig väl smaka av tårtan och många glada minnen från partiets 40 år i värnamopolitikens centrum hördes runt kaffeborden.

Christoffer Rubensson inledde 40-årskalaset med att spela Fantasi i d-moll av W A Mozart. Helt utan noter lät han fingrarna forma musiken, till publikens hör- och synbara förtjusning.

Alf Svensson talade personligt om Kristdemokraternas tidigaste historia i värnamobygden. (Foto: Håkan Johansson)

Efter det fick Alf Svensson ta mikrofonen i besittning. Under detta sitt sista partiledarbesök i västra Småland höll han ett personligt färgat tal. Hans förmåga att minnas personer och händelser är suverän och talet formades till en intresseväckande historielektion om partiets tidigaste historia i värnamobygden. Vilken pionjäranda – och vilket engagemang!

Alf Svensson talade om etikens betydelse för ett gott samhälle. (Foto: Håkan Johansson)

Naturligtvis var det inte långt till några ord av politik. Alf Svenssons kännemärke har ju blivit att i alla sammanhang värna människovärdet gentemot pengavärdet och att betona vikten av etik i samhället. Etiken är till för att göra det lättare att leva, sade han bland annat i sitt tal.

Alf Svensson och Arnold Carlzon. (Foto: Håkan Johansson)

Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna i Värnamo kommun, var värd för festen och tackade Alf Svensson för talet med blommor, framför en utställning med gamla affischer och tidningsklipp. Man undrar lite hur det ska gå för Kristdemokraterna nu när du slutar, sade han bland annat. Då lugnade Alf Svensson honom, och övriga värnamobor, med att han inte kommer att sluta med sitt politiska engagemang och att det kommer att bli hur bra som helst med Göran Hägglund som ny partiledare.

Estrid Lindberg, Lars Sjöholm, Sonja Svensson, Herrmy Nenkert och Alf Svensson. (Foto: Håkan Johansson)

Vid Alf Svenssons bord hördes många glada minnen från Kristdemokraternas kamp för ett tryggt, fritt och öppet samhälle, byggt på kristen etik och med en stark tilltro till dess grundläggande gemenskap – familjen. Estrid Lindberg, maka till framlidne Eric Lindberg som var en av pionjärerna i Kristdemokraternas värnamoavdelning, och Lars Sjöholm, den yngste ledamoten i Värnamo stadsfullmäktige när han blev en av KDS tre första fullmäktigeledamöter 1967, hade mycket att berätta. Sonja och Alf Svensson lyssnade intresserat, liksom Kristdemokraternas grand old lady i Värnamo kommun, Herrmy Nenkert.

Arken Brass överraskade med festlig musik. (Foto: Håkan Johansson)

Plötsligt dök Arken Brass upp. De övade samma kväll och passade på att överraska de jubilerande Kristdemokraterna med en musikalisk hyllning. Vidare berättade Lars Sjöholm, Christer Fjordevik, Ingegerd Rubensson, Karin Rylander och Herrmy Nenkert minnen från Värnamoavdelningens historia. Festen avslutades med en gammal partisång och en tidig filmpresentation av dåvarande KDS.

Herrmy Nenkert och Alf Svensson i ett kärt återseende. (Foto: Håkan Johansson)

Ett kärt återseende. Det var Herrmy Nenkert som lyckades förmå Alf Svensson att komma och fira tillsammans med Kristdemokraterna i Värnamo. När Herrmy ringer så måste man ju bara komma, sade Alf. Om det bara funnes tolv som hon i partiet så skulle vi ha en revolution.

Läs mer om Kristdemokraternas 40-åriga historia

Kristdemokraternas 40 år i Värnamopolitikens centrum

[40 år för människovärdet]

Partiet som lyfte – 40 år med svensk kristdemokrati