• Framtidstro och möjligheter för Värnamo kommun

Denna deklaration har kommit till för att göra tydligt den gemensamma vision som den politiska majoriteten, Samarbetspartierna, har för Värnamos utveckling. Det är denna vision som har lagt grunden till den framgångsrika utveckling som Värnamo kommun har haft de senaste decennierna. Deklarationen bär tydliga spår av kristdemokratiskt inflytande, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är Kristdemokraternas Christer Fjordevik (kommunstyrelsens förste vice ordförande) som har varit huvudförfattare:

Ledningsdeklaration från den politiska majoriteten i Värnamo kommun

Framtidstro och möjligheter för Värnamo kommun

Framtidstro och möjligheter, hållbar ekonomisk, social och ekologisk utveckling, är nyckelord för oss i den styrande majoriteten i Värnamo kommun, Centerpartiet – Kristdemokraterna – Moderaterna – Folkpartiet Liberalerna.

I Värnamo kommun har vi under lång tid nu haft en positiv befolkningsutveckling främst beroende på ett starkt blomstrande näringsliv. Vår målsättning är att så långt det är möjligt vara en företagsvänlig kommun med en tydlig vilja att skapa de bästa förutsättningar för företagande. För oss är sambandet klart, nämligen att ett blomstrande och starkt näringsliv skapar möjligheter för en god omsorg och vård och en bra utbildning.

Ekonomisk hållbar utveckling

Vi vill, så långt det är möjligt, undvika den ibland allt för enkla vägen när det fattas pengar i offentliga sammanhang, nämligen att höja skatten. Från en redan hög nivå skapar en skattehöjning fler problem än den löser. Vår ambition är därför att effektivisera och samordna den kommunala verksamheten så långt det är möjligt utan att för den skull göra avkall på målen för verksamheten. Vi vill driva en generationssolidarisk politik som betyder att vi inte vältrar över dagens ekonomiska problem till kommande generationer.

Social hållbar utveckling

Effektivisering kan ibland betyda att konkurrensutsätta offentlig verksamhet. På så sätt kan en dynamisk och kreativ process komma igång där helt nya och flexiblare lösningar kan utformas. Vi menar dessutom att när förutsättningarna ges kan mycket av det som idag drivs i offentlig regi minst lika bra och kanske bättre drivas av enskilda, av föreningar och organisationer. Vår ideologiska utgångspunkt är en tilltro till människors egen förmåga, kreativitet och kraft. Offentligheten, kommun och stat, har tillsynen över att riktlinjer följs och målen uppnås. Syftet med tillsynen är att värna den enskilde, att se till att god omsorg och vård ges våra gamla och stöd till särskilt behövande, att en bra barnomsorg och utbildning erbjuds våra barn och ungdomar.

Ekologisk hållbar utveckling

Vår ambition är att Värnamo kommun ska vara en ekokommun. Därför är vårt nästa steg att utarbeta ett tydligt miljöledningssystem som ska genomsyra alla kommunens verksamheter. Vi vill göra det i ett helhetsperspektiv där tillväxtfrågorna finns med, där modern teknik används och där ekologi, ekonomi och social hållbar utveckling är det sammanhållande.

Vår gemensamma vision är ett fungerande samhälle för alla kommunens invånare, oavsett om man bor i stad eller land, oavsett om man är funktionshindrad eller inte, är född i Sverige eller flyttat hit från annat land. Ett fungerande samhälle som präglas av framtidstro och möjligheter.

För den politiska majoriteten i Värnamo kommun

Maria Leifland
    Centerpartiet