• Folkhälsan före franska bönders intressen

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Fotograf Mäster Olof)

Det finns 200 000 barn som har minst en missbrukande förälder. I var femte sjukhussäng ligger en person med alkoholskador. Mellan 5 000 och 7 000 personer dör varje år på grund av sjukdomar eller skador som har samband med alkoholen. Ett drickande som kostar samhället 160 miljarder kronor per år.

Problemen blir nu allt större. Bara under Göran Persons regeringstid har alkoholkonsumtionen ökat med närmare 25 procent. Nu höjs rösterna för att sänka alkoholskatterna och anpassa oss till länder som har större alkoholskador och mer rattfylleri än vad vi har i Sverige. Kravet på sänkta alkoholskatter motiveras av de orimliga regler för införsel av alkohol som gäller inom EU. Men vi kristdemokrater tror inte att man släcker elden genom att hälla bensin på den. Alla forskare är nämligen ense om att lägre priser ökar konsumtionen, och då ökar också alkoholskadorna.

Vi måste nu vända utvecklingen! Detta görs inte genom socialdemokratisk eftergiftspolitik eller den alkoholliberalism som folkpartiet föreslår. Kristdemokraterna vill istället att Sverige återinför införselregler på alkohol på ungefär den nivå som vi hade när vi blev medlemmar i EU 1995. Vi behöver också arbeta för höga minimiskatter på alkohol i hela Europa.

Det finns ett allt större intresse i Europa för att bygga upp en ansvarsfull alkoholpolitik. Då är det fel av Sverige att backa från vår relativt framgångsrika alkoholpolitik. Vi måste istället ta vara på det tillfälle som nu finns och kraftfullt arbeta för en alkoholpolitik som sätter folkhälsan före franska bönders intresse av att sälja vin till svenska ungdomar.

Arnold Carlzon
    Ordförande i Medborgarnämnden