• Regeringen missar det viktigaste

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo (Foto: Fotograf Mäster Olof)

Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo och Medborgarnämnden i Värnamo kommun reagerar på Ulla Gradeens (s) och Carina Häggs (s) insändare (Värnamo Nyheter den 20 september) om regeringens budgetproposition. Regeringen gör allt annat än att satsa på jobb och välfärd menar Carlzon, och kontrar med att visa på exemplet Värnamo där en borgerlig allians sedan länge är en verklighet och en tydlig framgångsfaktor för Värnamo kommun.

Regeringen missar det viktigaste

Jag förstår inte hur Ulla Gradeen och Carina Hägg överhuvudtaget kan påstå att regeringens så kallade överenskommelse med vänstern innehåller ”omfattande satsningar på bland annat jobben och välfärden”. Överenskommelsen med vänstern är ju i själva verket rena motsatsen! Den är en fara för jobben och välfärden!

Visst är det glädjande att regeringen äntligen har förstått att kommuner och landsting behöver mer pengar. Det är något som vi kristdemokrater krävt länge. Men man kan ju milt sagt ställa sig frågande till denna ryckighet från regeringen. Under innevarande år drar man tillbaka 2,6 miljarder från just kommuner och landsting. Denna ryckighet leder till en stor osäkerhet och otrygghet i alla kommunens verksamheter, främst inom omsorgen.

Att valet 2006 närmar sig är tydligt när man tar del av regeringens alla löften. De goda gåvorna staplas på varandra, men detta sker på lånade pengar, närmare bestämt nästan 200 miljarder kronor! Varför nämnde inte Persson det i sin regeringsförklaring? När man läser den får man lätt intrycket av att vi lever i ett land som flyter av mjölk och honung.

Men faktum är att regeringen missar det viktigaste i sin budget, kampen mot ohälsan och arbetslösheten. Om vi ska klara av att finansiera en välfärd för alla behövs det fler personer i arbete inom privat sektor. Hur ska vi annars finansiera till exempel satsningarna på kommuner och landsting?

Regeringsförklaringen från förra året med fokus på tillväxt har visat att det är långt mellan ord och handling. Regeringens kafferep med näringslivet har inte bidragit till fler jobb, tvärtom har vi den högsta arbetslösheten som Sverige någonsin har upplevt under en högkonjunktur. Perssons mål om högst 4 procent öppen arbetslöshet är inte sikte, inte heller målet om 80 procents reguljär sysselsättning år 2004. Lika illa är det med halveringen av försörjningsstödet mellan 1999 och 2004. I Värnamo kommun arbetar Medborgarnämnden målmedvetet med att fler människor ska gå från försörjningsstöd till arbete, vilket är nödvändigt för att minska utgifterna för försörjningsstödet. Vi är på god väg, men när ska regeringen ge oss stöd i den uppgiften, genom att t.ex. ge de rätta förutsättningarna för näringslivet?

När det gäller ohälsan fortsätter kostnaderna att öka för sjukpenning och förtidspensioner med cirka 15 miljoner kronor per arbetsdag. Varför prioriterar inte regeringen dessa frågor?

Jag är övertygad om att enda vägen till en tryggad framtid är att skapa sådana förutsättningar att näringslivet vill investera och verka i Sverige. Den vägen har regeringen Persson inte valt. Det blir istället en uppgift för den allians för Sverige som vi fyra borgerliga partier håller på att bilda. I Värnamo finns redan denna allians, vilket har varit och är en tydlig framgångsfaktor för Värnamo kommun! Efter valet 2006 kan detta bli verklighet även på riksnivå.

Publicerad:
    2004-09-23: Värnamo Nyheter