• Regeringen har misslyckats!

Arnold Carlzon, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Fotograf Mäster Olof)

Arnold Carlzon, ordförande för Kristdemokraterna Värnamo och Medborgarnämnden i Värnamo kommun replikerar på Ulla Gradeens (s) och Carina Häggs (s) svar (Värnamo Nyheter den 11 oktober) på hans tidigare insändare om regeringens budgetproposition.

Regeringen har misslyckats!

I morse var det ungefär 1 miljon människor som inte kunde gå till ett arbete på grund av arbetslöshet eller sjukskrivning. Med handen på hjärtat kan inte Hägg och Gradeen kalla regeringens så kallade kamp mot ohälsan och arbetslösheten för något annat än ett stort misslyckande. Enligt regeringens egna prognoser kommer kostnaden för arbetslöshet, sjukskrivning och förtidspension att fortsätta öka fram till 2007 och nå den astronomiska summan av 200 miljarder kronor. Det motsvarar drygt 22.000 kronor per invånare. Pengar som kunnat användas för att stimulera företagande och därmed ökad välfärd.

Att den socialdemokratiska regeringen misslyckats i sin kamp mot arbetslösheten är ju tydligt när man anser sig tvingade att bedriva expansiv finanspolitik på lånade pengar mitt under en högkonjunktur. Helt tvärtemot traditionell konjunkturpolitik som innebär att man stimulerar sysselsättningen i lågkonjunktur. Vad ska regeringen göra när lågkonjunkturen kommer och reserver saknas? Låna ännu mer?

Regerings s k kamp mot arbetslösheten går via mer pengar till offentlig sektor, AMS-jobb och ROT-avdrag. Men det vi främst behöver är ökad sysselsättning i privat sektor för att kunna finansiera välfärden. Sverige behöver ökad tillväxt och fler i arbete. ”Det ska vara lätt att starta och driva företag”, skrev Hägg och Gradeen. Verkligheten är en annan. Antalet företagare har minskat med 28.000 sedan 1994 och Sverige har den lägsta andelen nyföretagare bland OECD-länderna. Nyföretagandet minskar och antalet konkurser ökat.

Regeringens kamp mot ohälsan genom att vältra över ytterligare kostnader för sjukskrivningarna på arbetsgivarna bygger på ett stort feltänk. Det är en liten del av all ohälsa som kan relateras till arbetslivet. Ska då arbetsgivaren ta ansvar för något som man inte kan åtgärda? Det nya förslaget kommer inte att leda till att fler får jobb och att människor blir friskare. Tvärtom kommer långtidssjukskrivna, kroniskt sjuka och funktionshindrade få det svårare att få ett nytt jobb. Ett sådant samhälle vill inte Kristdemokraterna ha.

Kristdemokraternas alternativ innebär en satsning på rehabilitering för långtidssjukskrivna, avdrag för hushållstjänster, avvecklad värnskatt, förbättrade villkor för företagande, halverad byggmoms för att nämna några av våra förslag. Genom att få fler i arbete kan vi klara en värdig vård och trygga uppväxten för våra barn.

Till sist är det ju bra om Hägg och Gradeen tar reda på fakta om de vill föra en seriös debatt. Kristdemokraternas alternativ till regeringens budgetproposition ökar inte statens lånebehov. Regeringen lånar däremot 200 miljarder för att försöka skyla över tio förlorade år för sjukvården, skolan, tillväxtpolitiken, barnomsorgen, företagandet, rättstryggheten, arbetslösheten och sjukfrånvaron. Hur var det statsministern sa? ”Den som är satt i skuld är inte fri”.

Arnold Carlzon
    Ordförande för Kristdemokraterna i Värnamo kommun