• Inför en elevhälsogaranti i Värnamo

Camilla Rinaldo Miller, Kristdemokraterna Värnamo. (Foto: Lennart Molin)

I dag skriver vår toppkandidat i kommunvalet, Camilla Rinaldo Miller från Bredaryd, tillsammans med Kristdemokraternas skolpolitiska talesperson Annika Eclund, en insändare om den elevhälsogaranti som Kristdemokraterna vill införa.

Inför en elevhälsogaranti i Värnamo

Barnen är vår framtid och det värdefullaste vi har. Idag mår allt för många barn och unga i Värnamo dåligt. Det måste vi ta på allvar. Kristdemokraterna vill införa en elevhälsogaranti för att elever snabbare ska komma i kontakt med skolans elevhälsoteam.

Unga mår dåligt av olika skäl. Det kan handla om orealistiska krav på sig själv, mobbing eller en jobbig situation i hemmet. Psykisk ohälsa kan på sikt medföra allvarliga konsekvenser. Skolarbetet kan bli lidande, det kan bli svårare att komma in på arbetsmarknaden och ytterligare isolering kan leda till försämrade livsförhållanden.

Elevhälsan ska fungera som en första linjens hälsovård för eleverna. I den nya skollagen från 2011 ska det inom elevhälsan finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator för medicinska, psykologiska och psykosociala insatser. Det är kommunens ansvar att tillse att detta uppfylls.

Elevhälsan kan inte möta alla elevers varierande behov, men det ska vara enkelt att få kontakt med elevhälsan som i sin tur kan leda eleven till rätt hjälp inom vården om så behövs. Kristdemokraterna vill införa en elevhälsogaranti som ger elever rätt att inom ett dygn få kontakt med elevhälsovården och med personal som har kompetens att möta behovet.

Kristdemokraterna/Alliansen har genomfört flera viktiga satsningar för barn och unga med psykisk ohälsa, men vi som Kristdemokrater vill mer. Vi måste ta ungas psykiska ohälsa på allvar. En elevhälsogaranti är ett steg i arbetet att förbättra barn och ungas välbefinnande.

Annika Eclund (KD), skolpolitisk talesperson och
    Camilla Rinaldo-Miller (KD), toppkandidat i kommunvalet