• Ideella föreningar bygger ett starkt civilsamhälle

Föreningsprofilen och kristdemokraten Ibrahim Candemir, 1 v Ordförande i Tekniska nämnden, går ut med en insändare i dag om hur viktiga de ideella föreningarna är för att bygga ett starkt civilsamhälle.

Ideella föreningar bygger ett starkt civilsamhälle

Ideellt engagemang ligger mig varmt om hjärtat och när vi talar om ideella sektorn är jag inte sen att komma in på politiska frågor.

Ideella föreningar  bygger sin organisation på att ett stort antal eldsjälar driver verksamheten på frivillig basis. Eldsjälarna lägger ner många timmar på ideellt arbete. Det är en otroligt styrka när funktionärerna får föreningens organisationen att fungera.

Att allt färre engagerar sig ideellt medför att ett allt större ansvar läggs på de engagerades axlar. De blir så att säga påtvingade ett eldsjälsskap. Så länge eldsjälarna orkar är det ofta frid och fröjd eftersom det möjliggör för föreningen att fortsätta fungera och existera. En eldsjäl kan ju som bekant vara skillnaden mellan liv och död för en förening. Men vad händer när eldsjälarna inte längre orkar och hur ska nya föreningsfunktionärer kunna ta över om hela verksamheten varit uppbyggd kring en enda person?

Jag har engagerat mig mot den så kallade EU-momsen, att ideella föreningar ska betala moms.

Jag har och kommer att jobba för att förbättra för ideella organisationer i Värnamo kommun.

Ibrahim Candemir (KD)

Publicerad: