• Vattenskyddsområde och åtgärdprogram på agendan

Bolmen är vattentäkt för nästan hela västra Skåne, ändå finns där inget vattenskyddsområde! Därför håller Sydvatten som äger tunneln mellan Bolmen och Ringsjön på att bilda ett sådant nu. Naturligtvis är Lagans vattenråd en viktig röst i den processen och därför fick Sydvatten en hel del av dagens sammanträdestid till att presentera sitt förslag till skyddsföreskrifter och konsekvensbedömning av dessa. Vi kommer att lämna ett yttrande senare.

Ett vattenskyddsområde får ju konsekvenser för alla som bor och verkar inom det och i detta fallet påverkar det hela sjön Bolmen i större eller mindre utsträckning. Vill du veta mer om vattenskyddsområdet och vara med och lämna synpunkter på det så kan du läsa mer här:
    [Vattenskyddsområde Bolmen]

Med tanke på dagens ena stora ärende så passade det ju bra att vattenrådets sammanträde var förlagt till Skeen vid Bolmens sydspets, inte så långt från Sydvattens intag till Bolmentunneln.

Det andra stora ärendet var ett yttrande över Havs- och vattenmyndighetens förslag till åtgärdsprogram för Västerhavets vattendistrikt. Det har höga ambitioner för en hög vattenkvalitet vilket vi uppskattar. Vi tycker dock att många bedömningar och kostnadsberäkningar bygger för mycket på schabloner och inte nödvändigtvis säger något om verkligheten. Vidare är inte kostnaderna fördelade på ett bra sätt mellan olika verksamhetsutövare. Vi skulle också vilja att programmet problematiserar begreppet modifierade vatten och lösningen återställ till ett ursprungstillstånd lite utförligare.