• Interpellation till kommunstyrelsens ordförande om det nya styrets planer för att stärka företagsklimatet i kommunen.

Hässleholms kommun har konsekvent hamnat på bottenplats när det kommer till företagares bedömning av servicen och företagsklimatet. En färsk undersökning från Svenskt Näringsliv placerade Hässleholm sist i Skåne i den övergripande bedömningen av företagsklimatet i kommunen. Trots att Hässleholm i övrigt är en tillgänglig och fantastisk kommun så är detta oerhört alarmerande. Det är brådskande att vända den nedåtgående trenden och hitta nya strategier för att locka hit företag. Kommunens framtid står på spel.

Det tidigare majoritetsstyret påbörjade en omorganisation för att avskaffa gamla arbetssätt och söka efter nya innovativa lösningar för att förbättra företagsklimatet. Kristdemokraterna ansåg att det var särskilt viktigt att kommunen övergick från att fokusera på tillväxt till att istället prioritera näringslivet. Målet var att först skapa en trivsam miljö för befintliga företag och sedan sätta fokus på tillväxt. Denna strategi mötte dock motstånd från andra partier som nu har makten och därmed ansvarar för att stärka företagsverksamheten. Det är därför intressant att veta hur det nya styret tänker bemöta dessa utmaningar och vart de ser att kommunen står om ett år.

Det är trots allt kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören som dagligen måste ta itu med företagarnas behov och samtidigt främja kommunens utveckling.

Med anledning av detta undrar Kristdemokraterna i Hässleholm:

• Hur ämnar det nya styret och kommunstyrelsens ordförande stärka det övergripande företagsklimatet i kommunen?

Simon Berneblad

Vice gruppledare för Kristdemokraterna