• Dags för en översyn av Kalmar kommuns parkerings-norm?

Under 2019 och 2020 har det flera gånger uppmärksammats att det råder en minst sagt icke tillfredställande trafiksituation i det nya bostadsområdet vid Snurrom. Allt för få parkeringsplatser i anslutning till de nybyggda fastigheterna i förhållande till antalet boende i området – i kombination med ovanligt smala gator har lett till vad vissa skulle kalla ”trafik-kaos” i området.

Med anledning av det ställer Christopher Dywik, gruppledare för KD Kalmar följande fråga till Samhällsbyggnadsnämndens Ordförande Peter Akinder:
    – Har Kalmar kommuns p-norm följts på ett korrekt sätt vid byggnationen av flerbostadshusen i Snurrom och om så är fallet – ser du likt mig behov av en översyn av densamma?

Detta är givetvis oerhört beklagligt med tanke på att det är ett område som står i ett stadie av stor exploatering både gällande bostäder och en simhall. Risken att situationen ytterligare förvärras och cementeras är överhängande.

För oss i KD är det viktigt att utformningen, placeringen, växtligheten och miljön i sin helhet alltid tas i beaktande när det planeras och beslutas om detaljplaner eller bygglov för nya fastigheter – eller områden. Om det under resans gång skulle visa sig att felaktiga antaganden gjorts initialt och att de normer och riktlinjer som antagits för att säkra en hållbar utveckling inte fyller sin tänkta funktion i praktiken, så måste vi tillåta oss att beakta ofullkomlighetsprincipen och inte sätta prestige i tidigare tagna beslut som visat sig vara bristfälliga.