• (L)egalisering av cannabis – okunnigt flum

Under onsdagen rapporterade Östra Småland att KalmarLiberalernas frontnamn Björn Brändewall vill legalisera cannabis. KD beklagar detta besked ifrån L. – Att underlätta och skapa förutsättningar för knarkande är inte rätt väg för att mota ett missbruk. Behandling, vård och förebyggande insatser – men också polis som motarbetar knarkhandel och organiserad brottslighet – är den enda vägen framåt, det säger Alexander Krasnov, tredjenamn på KD:s kommunlista och fd Ordförande för Unga KRIS i Kalmar.

– Legalisering av cannabis är ett steg bakåt. Mellan 1965 och 1967 hade vi en väldigt liberal syn på narkotika i Sverige med både möjlighet till en legal föreskrivning av narkotika och” flumrum” på ungdomsgårdar under 70-talet, där man fick röka på. Effekten blev inte minskat droganvändande – utan givetvis det motsatta.

– I de amerikanska stater där man gjort precis det Brändewall(L), vill ser vi också hur detta återupprepas med en ökning av användningen av cannabis likväl som följdolyckor i trafiken och sämre studieresultat i skolorna.

Krasnov (KD) får stöd i detta av KD:s gruppledare Christopher Dywik (KD).
    – Tyvärr ser vi en rejäl ökning av droganvändandet bland Kalmars ungdomar, på grund av en allt mer naiv och liberal syn på droger. Det sista vi behöver just nu är ännu mer droger på Kalmars gator – och skolor och skolpolitiker som bekräftar ungdomarnas uppfattning.

– Att dessutom hävda att polisen skulle lägga mycket tid och resurser på att jaga de som nyttjar cannabis tyder på en ganska skev uppfattning av vad polisen lägger sin tid på, då det är brott som ger tämligen låga straff. Det är de kriminella gäng som säljer drogerna man är ute efter, avslutar Dywik (KD).