• Viktigt beslut om Odlingslotterna

Under gårdagen beslutade en enig Servicenämnd att sätta ner foten kring Kalmars odlingslotter, att göra en inventering av läget på de befintliga samt ta fram nya regler. Som ett steg i detta beslutades också att odlingslotterna på Stallgärdgatan ska stängas ner.

– Vi är jätteglada över att beslutet kunde tas så enigt. Och framförallt glädjer vi oss över att majoriteten valde att gå på Alliansen linje om att de som idag har odlingslotter på Stallgärdsgatan idag, ska erbjudas nya. Dels mindre i anslutning till några av de andra platserna och att ett nytt område ska tillskapas för de som vill bedriva mer storskalig odling. Kalmar kommuns 317 odlingslotter är ett utmärkt sätt att odla mänsklig lycka och gemenskap och KD ser gärna fler!, säger Kristdemokraternas gruppledare, tillika ny vice Ordförande i Servicenämnden, Christopher Dywik.

– Samtidigt beklagar KD att det har tagit så lång tid för majoriteten att sätta ner foten kring uppstädningen av de befintliga odlingslotterna. Det som görs nu borde gjorts för flera år sedan och många problem har tillåtits växa och har kostat Kalmarborna åtskilligt.

– Den dåliga skötseln av vissa av Kalmars odlingslotter har länge varit både en skamfläck och en fara för djur, natur och människor i dess närhet. Olagliga byggnationer, högar med sopor, gamla plastmöbler, färgburkar, TV-apparater, metallskrot, hushållsavfall och taggtrådsstängsel – och eventuell ljusskygg verksamhet på sina håll – har varken bidragit till ett tryggare eller vackrare Kalmar.